RM2.6b diberi bagi menyokong pertumbuhan Malaysia : Putera Arab Saudi


Salman Abdulaziz Al Saud

(FMT) – Arab Saudi tidak pernah memberi wang untuk tujuan yang tidak menyokong pertumbuhan negara, kata putera negara itu, Sultan Salman Abdulaziz Al Saud hari ini.

Dalam respons kepada soalan tentang negaranya memberi sumbangan RM2.6 bilion kepada Malaysia beberapa tahun lalu, putera itu berkata, Arab Saudi sentiasa menyokong pembangunan negara-negara Islam.

Putera Sultan, Putera Raja Salman, bagaimanapun enggan mengulas secara mendalam mengenai isu itu tetapi menegaskan bahawa Arab Saudi sentiasa menyokong pembangunan ekonomi negara-negara lain dan Malaysia merupakan antara negara-negara tersebut.

“Selepas menemui banyak sumber minyak, kita sedar bahawa kita mempunyai peranan untuk dimainkan dalam hubungan antarabangsa,” katanya, sambil menambah bahawa kerajaan Saudi itu adalah penderma per kapita terbesar kepada dunia.

Beliau berkata, Arab Saudi dan Malaysia sentiasa mempunyai hubungan yang sangat baik dan sejarah yang menunjukkan kerajaannya sentiasa menyokong Malaysia.

Putera itu berkata demikian kepada pemberita selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman bagi pihak Arab Saudi dengan Kementerian Pelancongan hari ini.

Sementara itu, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengulangi bahawa tiada apa yang salah dengan sumbangan dari Arab Saudi kepada Perdana Menteri.

Beliau berkata negara lain, seperti Amerika, juga menyumbang kepada pembangkang melalui pelbagai institusi.

“Saya seorang peguam. Saya boleh memberitahu anda bahawa tidak ada undang-undang yang telah dicabuli oleh mana-mana pihak, bukan hanya Arab Saudi, memberi derma, “katanya.

 



Comments
Loading...