Pilihan yang tepat untuk Kuala


Mastura Yazid

Rita Salwany

Mastura Yazid, nama yang dicalonkan untuk PRK di P067 bagi mengisi kekosongan arwah Allahyarham Dato Wan Khai ril yang terlibat dengan trajedi helicopter terhempas di Sarawak.

Hidup Mastura ringkas dan simple. Begitu juga Allahyarham Dato Wan Khai’ril.

yang tidak pernah melatah setiap kali terdapat tentangan. Mempunyai jati diri yang mantap dan luas permandangan. Sikap kepimpinan yang dapat membawa rakyat Kuale ke mercu kejayaan dalam hal ehwal hidup mereka.mengenal pasti kemahiran dan talen anak-anak muda yang dapat berdaya saing dalam pelajaran serta karier adalah satu aspek fokus Mastura.

Mastura tidak pernah gagal untuk berdamping dengan suami untuk bersama rakyat. Pengorbanannya untuk orang Kuale tampak terang dimana setiap kali hari raya. Dia kurbankan masa untuk balik ke kampungnya sendiri di Negeri Sembilan memandangkan dia diperlukan oleh suami dan rakyat kuale. Tidak kah kita terfikir sejenak bagaimana besarnya pengurbanan seorang isteri seperti Mastura?

Seorang pendengar kepada segala keluh kesah adalah satu aset yang dia miliki. Dia ibarat penyuluh kepada kegelapan hidup orang lain. Juga sedia berkhidmat demi bangsa yang mana sentimen terhadap perjuangan dan maju diri amat dipegang sejak dari bangku sekolah lagi.

Mendapat pendidikan di Seremban dan memegang jawatan Presiden Persatuan di sekolah serta seorang pengawas yang sopan dan mempunyai sifat yang disukai ramai.

Mastura telah benyak didedahi dengan pengaruh politik dan bersama orang-orang kampung ketika ayahnya Dato’ Yazid aktif sebagai wakil rakyat di sana dahulu.

Pendedahan dengan masyarakat setempat membentuk Mastura mengenal apa itu perjuangan, apa itu ketabahan dan apa itu kasih sayang sesama masyarakat. Perbuatannya selari dengan tutur katanya dimana lembu dipegang pada talinya, dan manusia dipegang pada janjinya. Dari sinar matanya, terpancar satu pengharapan untuk menunaikan amanah pada rakyat kuale yang ternanti-nantikan sumbangannya yang lebih luas sepeninggalan Allahyarham Dato Wan Khai’ril.

Dalam jiwanya yang luka terkandung kekuatan untuk memberi dan berbakti dan membela nasib2 rakyat , ibu-ibu tunggal, anak-anak muda yang perlu dilengkapi dengan ilmu dan masa depan yang cerah.

 



Comments
Loading...