Serangan Bijak Khairul Terhadap Tiga Tan Sri


3-tan-sri

PRU14

Ia sepatutnya menjadi “three-punch knockout”. Pertama pengumuman pada 20 Julai di Amerika Syarikat. Kemudian sidang akhbar bersama oleh tiga Tan Sri pada 26 Julai diikuti dengan sidang akhbar Mahathir di Jakarta sejam kemudian. Akhir sekali perhimpunan Bersih 5.0. Selepas itu Najib akan menjadi sejarah. Namun takdir tidak berlaku seperti itu dan kami akan memberitahu anda mengapa.

(Bernama) – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau akan terus tabah dalam menjalankan tugasnya sebagai pemimpin nombor satu negara walaupun menghadapi pelbagai cabaran dan tekanan dari dalam dan luar negara.

“Tiada apa yang berubah, semua seperti biasa … saya mesti ‘istiqamah’  dengan tugas dan tanggungjawab sama ada sebagai Ahli Parlimen Pekan atau Perdana Menteri untuk melindungi kepentingan lebih daripada 30 juta rakyat Malaysia,” kata beliau.

Najib berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pelbagai cabaran dan tekanan yang dihadapinya sejak akhir-akhir ini, termasuk mengenai isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang telah dibangkitkan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat.

Itu adalah mesej Hari Raya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kepada 31.5 juta rakyat Malaysia. Kesimpulan ucapan Najib, pada dasarnya beliau tidak akan disingkir keluar dari jawatan walaupun mereka mencampakkan segala-galanya termasuk sinki dapur kepadanya.

Jika anda ingin menggulingkan Najib maka anda perlu berusaha lebih gigih dan melakukannya dengan cara lebih bijak daripada apa yang anda telah lakukan sejak tahun 2014. Pesanan ini penting dan amat sesuai untuk mereka yang angkuh bahawa disebabkan pengumuman oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat dan Amerika Syarikat Peguam Negara pada 20 Julai 2016 , Najib sudah mengemas beg untuk bersara.

Jika anda percayakannya maka anda percaya dengan cerita dongeng “tooth fairy” dan Santa Claus.

Malaysia Today telah menulis dengan panjang lebar mengenai percubaan selama dua tahun untuk menggulingkan Najib dengan siri serangan yang bermula dengan laporan polis pada Disember 2014 oleh Khairuddin Abu Hassan terhadap 1MDB, yang bermakna terhadap Najib juga.

Siri serangan terbaru ketika ulang tahun pertama kegagalan percubaan rampasan kuasa pada 29 Jul 2015 – yang berakhir dengan penyingkiran Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Peguam Negara Abdul Gani Patail- bermula dengan sidang media pada 20 Julai oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan Peguam Negara Amerika Syarikat.

Ini sepatutnya diikuti enam hari kemudian dengan sidang akhbar bersama oleh mantan Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abu Kassim Mohamed, bekas Peguam Negara Abdul Gani Patail dan bekas gabenor Bank Negara Dr Zeti Akhtar Aziz – semasa majlis makan malam perpisahan Abu Kassim pada 26 Julai 2016. Dalam sidang akhbar ini sepatutnya ketiga-tiga mereka bercakap mengenai pengumuman oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan Peguam Negara Amerika Syarikat  dan meminta Najib meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Satu jam kemudian, di Jakarta, Tun Dr Mahathir Mohamad sepatutnya mengadakan sidang akhbar dengan media antarabangsa juga dan dia akan turut menuntut perletakan jawatan Najib berdasarkan pengumuman pada 20 Julai oleh Amerika Syarikat dan sidang akhbarbersama oleh tiga Tan Sri satu jam lebih awal.

Kemudian Bersih 5.0 akan mencetuskan huru-hara dan kekacauan di jalan-jalan sekitar Kuala Lumpur dan ini akan menjadi pemangkin kepada Najib untuk keluar dari Seri Perdana, sama seperti apa yang berlaku kepada Tunku Abdul Rahman selepas 13 Mei pada tahun 1969.

Semua telah dirancang dengan baik dan hanya lima orang tahu pelan ini – Mahathir sendiri, tiga Tan Sri dan Tun Daim Zainuddin. Ini adalah untuk mengelakkan sibodoh dengan mulut gatal membocorkan rahsia.

Tetapi apa yang mereka tidak menjangkakan adalah Timbalan Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun, akan menggagalkan sidang akhbar bersama selepas makan malam pada 26 Julai oleh tiga Tan Sri dengan membuat laporan polis pada 1 tengahari pada hari yang sama. Pada dasarnya, akan mendedahkan Abu Kassim, Gani dan Zeti dengan kemungkinan tuduhan pengintipan dan pengkhianatan atas perbuatan mereka memberi rahsia kerajaan Malaysia kepada kuasa asing.

Selain daripada “pre-empting” langkah yang akan dilakukan oleh tiga Tan Sri, Khairul juga meletakkan perangkap yang akan menjerat mereka jika mereka berjalan ke dalamnya. Jadi sidang akhbar itu terpaksa dibatalkan atau Abu Kassim, Gani dan Zeti akan membuktikan apa yang Khairul laporkan kepada pihak polis.

Apabila Mahathir menerima panggilan telefon tidak lama selepas laporan polis Khairul dia menjadi pucat dan panik. Bagaimana mereka boleh mengetahui dengan begitu pantas apa yang akan berlaku pada malam itu? Mahathir cuba menelefon tiga Tan Sri tetapi tidak seorang pun daripada mereka berani menjawab panggilan. Malah, mereka menyekat nombor Mahathir kerana mereka sedar bahawa jika polis melancarkan siasatan polis akan tahu bahawa Mahathir telah berkomunikasi dengan mereka.

Mahathir kemudian menelefon Daim yang malu mengakui bahawa dia telah memberitahu Kadir Jasin mengenai rancangan itu. Jadi itu punca kebocoran rahsia. Mahathir benar-benar marah dengan Kadir. Mahathir berkata beliau telah membazirkan dua tahun hidupnya dan beratus-ratus berjuta-juta dalam usaha untuk menggulingkan Najib – juga menghantar tiga Tan Sri untuk bertemu pihak berkuasa Amerika Syarikat – hanya untuk digagalkan pada saat akhir oleh mulut tempayan Kadir yang bodoh, menurut Raja Petra.

Apabila Kadir mendengar tentang kemarahan Mahathir, beliau agak takut. Dia cuba menelefon Mahathir untuk menjelaskan apa yang berlaku tetapi orang tua itu enggan bercakap dengannya. Kadir kemudian menghubungi Daim dan meminta beliau campur tangan.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...