PKR tunggu Hadi bentang RUU 355 sebelum nyata pendirian


wan-azizah-hadi

Dr Wan Azizah menantikan penjelasan dan jaminan perdana menteri yang hak di bawah Perlembagaan akan dilindungi, sebelum memutuskan pendirian seterusnya.

(FMT) – PKR akan menunggu pembentangan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum menetapkan pendirian berhubung Rang Undang-undang Pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355).

“Walaupun PKR mempunyai pendirian sendiri tentang cara memperkasakan Mahkamah Syariah dan ada beberapa kemusykilan berkaitan RUU 355, kami mengiktiraf hak ahli Parlimen Marang (Hadi) untuk mengemukakan rang undang-undang ini.

“Dalam perbahasan nanti, kami menantikan penjelasannya dan jaminan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang hak di bawah Perlembagaan akan dilindungi, sebelum memutuskan pendirian seterusnya,” kata Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dalam satu kenyataan, hari ini.

Katanya, pendirian PKR agar RUU 355 dibahaskan dengan syarat mana-mana pindaan perlu mematuhi prinsip keadilan dalam Islam, tidak bercanggah dengan “teks dan semangat” Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia.

Antara persoalan PKR, katanya lagi, adalah apabila RUU itu sengaja dibiarkan berlarutan tanpa penjelasan kepada parti politik dan masyarakat, serta kesamaran skop hukuman.

RUU 355 itu antara lain ingin memasukkan seksyen baharu iaitu Seksyen 2A yang menyebut “Mahkamah Syariah berhak menjatuhkan hukuman yang dibenarkan oleh undang-undang Syariah berkaitan hal-hal kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen yang disebutkan di atas selain hukuman mati”.

Pelbagai pihak mengkritiknya sebagai terlalu umum, antaranya Dr Zulqarnain Lukman daripada Biro Undang-undang Amanah yang menyifatkannya umpama “memberi cek kosong”.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, masih ramai salah tanggapan berhubung RUU 355, antaranya menyamakannya dengan hudud.

“Apa yang membimbangkan adalah pemimpin menyatakan RUU 355 bukan hudud, tetapi dijaja sebagai hukum itu, justeru wajib disokong.

“Tidak wajar apabila ada menganggapnya sebagai hudud dan tidak dapat dipersoalkan. Pada masa sama, tidak wajar ada pihak mempertikai hak mengutarakan pandangan termasuk (membawa) RUU itu,” katanya lagi.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...