Shabudin, kamu faham apa itu rogol?


Rogol itu jenayah, yang patut dihukum dengan setimpalnya, bukan diberi ganjaran.

Lim Yi Wei, Free Malaysia Today

Kepada Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya. Fahami kata-kata ini: “Rogol itu jenayah. Dan jenayah itu patut dihukum dengan setimpalnya, bukan diberi ganjaran.”

Saya amat jijik dengan kenyataan Shabudin semalam bahawa kahwin selepas rogol boleh ubati masalah sosial. Ternyata beliau tidak memahami langsung apakah itu rogol, ataupun beliau mungkin tidak berperikemanusiaan kerana menyuarakan pendapat sebegitu.

Biar saya melakarkan sebuah babak rogol untuk Yang Berhormat:

Seorang jurugambar menjadi guru kepada kanak-kanak miskin tegar. Dia dianggap sebagai seorang yang filantropis dan ikhlas.

Namun begitu, guru itu didapati seorang pedofil dan pencabul seksual. Dalam postingnya sendiri di internet bersama pedofil lain, dia mengaku merogol seorang kanak-kanak perempuan sejak kanak-kanak itu berumur 7 tahun. Tiga adik-beradik kanak-kanak itu juga tidak terlepas.

Lebih menjijikkan lagi, guru itu menyatakan hasratnya memupuk kanak-kanak itu supaya menjadi seorang “isteri yang sempurna”. Selepas perkahwinan, dia berhasrat untuk menjadi bapa angkat supaya dia boleh mencabuli kanak-kanak yang lain.

Disebabkan kelonggaran undang-undang di Malaysia berkenaan dengan jenayah seksual terhadap kanak-kanak, guru ini mencabuli hampir 200 orang kanak-kanak daripada komuniti miskin tegar.

Nama pedofil ini mungkin pernah kamu dengar. Namanya Richard Huckle.

Apabila skandal Richard Huckle dilaporkan tahun lepas, rakyat Malaysia sebulat suara mengecam tindakannya. Untuk imbasan kembali, antara mangsa Huckle termasuklah seorang bayi yang baru berumur 6 bulan!

Ya, kita marah sangat dengan Huckle. Dan tiada antara kita – termasuk Shabudin – yang memintanya mengahwini mangsa rogolnya. Kita semua sedar bahawa suatu kekejaman yang tidak terhingga diperlakukan terhadap kanak-kanak tak berdosa.

Shabudin dan Barisan Nasional, jangan kamu berani berselindung di belakang agama atau memutarbelitkan fakta untuk memomokkan mereka yang ingin menghentikan perkahwinan kanak-kanak sebagai menentang Islam ataupun Mahkamah Syariah.

Perbahasan ini tiada kaitan dengan agama, ia mengenai keselamatan dan kesejahteraan kanak-kanak di Malaysia.

Kanak-kanak perempuan ataupun wanita yang dirogol tidak langsung kehilangan maruahnya. Yang bersalah dan tiada maruah itu perogol, bukan pihak yang dikejami.

Read more here



Comments
Loading...