‘Saya orang Cina, saya penganut agama Taoism… saya sokong RUU 355’


(Malaysian Digest) – “Sebagai seorang bukan Islam, kita tidak perlu mencampuri urusan  agama lain. Hadi Awang juga tidak pernah mencampuri agama lain seperti Kristian, Taoist, Buddha atau agama Hindu sekalipun,” kata bekas Setiauasaha Publisiti DAP Selangor, Tan Tuan Tat.

Menurut Tuan Tat, usul persendirian Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang  untuk meminda Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah)  atau lebih dikenali sebagai RUU355 adalah usaha Ahli Parlimen Marang itu untuk  menjaga agamanya.

“Biar Hadi Awang buat apa yang dirasakannya baik untuk agamanya. Asalkan ianya  tidak bertentangan dengan hukum Tuhan Allah yang disembah orang Islam.

“Itu pendapat saya sebagai seorang penganut agama Taoist. Agama saya tidak  pernah mengajar saya untuk menentang apa yang dilakukan oleh penganut agama  lain,” katanya ketika dihubungi Malaysian Digest.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai usaha Pakatan Harapan  menentang usul persendirian dibawa Abdul Hadi di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua Kim Swee (DAP) serta Ahli Parlimen  Pandan Rafizi Ramli (PKR) kedua-duanya mendakwa usul RUU355 merupakan cara PAS  bersama UMNO menutup isu 1MDB.

Kedua-dua mereka mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga  bersekongkol bersama PAS.

Membidas dakwaan oleh Pakatan Harapan, Tuan Tat yang bersama DAP selama 18 tahun menegaskan taktik memburukkan PAS adalah kerana parti berkenaan kini tidak lagi menjadi rakan politiknya selepas pembubaran Pakatan Rakyat pada 2013.

“Dahulu, (Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP) Anthony Loke menyokong  pelaksanaan hukum Hudud yang ingin dibawa oleh PAS. Tetapi sekarang mereka  menentang RUU355 yang dibawa oleh PAS.

“Kalau menentang, dahulu lagi sudah menentang. Kalau sokong, sudah tentu  sekarang juga perlu sokong. Hormati PAS samaada mereka masih berada bersama  pakatan pembangkang ataupun tidak,” tegasnya.

Bukan setakat isu agama, DAP juga menentang sesiapa sahaja yang tidak lagi  menyokong perjuang parti teraju Lim Kit Siang itu sepertimana DAP kini  menghentam wakil rakyat Melaka yang meninggalkan parti pada Februari lepas.

“Jangan cakap mengenai agama, lihat sahaja isu keahlian DAP. Terutama isu  keahlian DAP Melaka. Selepas ADUN DAP dan Ahli Parlimen DAP dari Melaka keluar  dari parti, lihat bagaimana DAP mengehentam mereka,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai RUU355 dibawa Abdul Hadi, Tuan Tat menjelaskan bahawa  orang Islam sudah tentu menentang usul berkenaan sekiranya ianya bertentangan  daripada ajaran Islam namun sokongan kuat masyarakat Muslim terhadap usul  berkenaan menunjukkan sebaliknya.

“Jangan lupa, Malaysia adalah sebuah negara berbilang agama. Setiap agama  mempunyai hak untuk mengamalkan agama masing-masing.

“Saya bukan satu-satunya orang Cina yang katakan sebegini, ramai lagi orang Cina diluar sana yang menyokong usul Hadi. Kerana mereka tahu apa yang dilakukan oleh PAS adalah untuk orang Islam semata-mata. Tiada kaitan dengan orang bukan  Islam,” katanya lagi.

 



Comments
Loading...