Adakah Daim Dibelakang Parti Bebas Rasuah?


Ironinya perkara ini adalah Tun Daim, orang yang dikatakan salah seorang individu paling korup di Malaysia, dan ‘rakan jenayah’ Mahathir yang merugikan negara sebanyak RM200 bilion di belakang Parti Bebas Rasuah. Ini adalah hampir seperti Zairil Khir Johari menggalakkan nilai-nilai keluarga namun mendekatkan diri dengan zina. Jadi adakah itu menjadikan Parti Bebas Rasuah parti bebas dari rasuah atau Parti Bebas Untuk rasuah?

(PRU14.TV) – Dalam artikel-artikel kami sebelum ini – Ezam scams his party sponsor, yet again and The countdown to Ezam’s death – kita menulis tentang bagaimana Mohamad Ezam Mohd Nor menerima RM10 juta untuk membeli Parti New Generation (NewGen Party), selepas itu beliau sepatutnya menukar namanya kepada Parti Bebas Rasuah. Selepas itu beliau akan menerima satu lagi RM90 juta untuk membiayai operasi parti itu sehingga pilihan raya umum akan datang dijangka akan berlangsung pada pertengahan 2018.

Sesuatu perkara yang pelik berhubung cerita ini bukan sahaja mengenai Ezam menipu dalam pembelian parti, bagaimana dia cuba untuk menjimatkan wang dengan berpura-pura mengadakan parti EGM, bagaimana ia mereka minit EGM tersebut, bagaimana beliau menggunakan kedai jubin sebagai lokasi mengadakan EGM yang tidak pernah berlaku, dan bagaimana dia memalsukan tandatangan yang hadir, ia juga mengenai ironinya penaja atau pembiaya parti.

Tun Daim Zainuddin, penaja Ezam, adalah terkenal sebagai ‘pembuat keuntungan’ kepada Tun Dr Mahathir Mohamad. Apabila Tengku Razaleigh Hamzah, Menteri Kewangan ketika Mahathir mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada tahun 1981 menjadi ancaman, Mahathir menggantikannya dengan Daim. Semasa sidang akhbar Mahathir telah ditanya mengapa beliau memilih Daim sebagai Menteri Kewangan dan Perdana Menteri menjawab ia adalah kerana Daim adalah sahabatnya jadi dia mempercayai kawan-kawannyanya. Bagaimana pun, siapa yang akan melantik musuh beliau sebagai Menteri Kewangan beliau? seloroh Mahathir.

Pada 17 Februari 2014, Malaysiakini menerbitkan satu siri artikel bertajuk ‘Daim, the Godfather of Corporate Malaysia’ (BACA DI SINI). Dalam artikel Malaysiakini berkata:

“Secara kolektif, aktiviti perniagaan syarikat-syarikat bersekutu Daim merangkumi hampir semua sektor ekonomi utama Malaysia. Bersama-sama dengan pegangan peribadi dan kepentingannya, di zaman kegemilangannya Daim adalah benar-benar sebuah entiti korporat yang mantap yang berada di mana-mana. Walaupun Daim mendakwa bahawa dia tidak mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti korporat, beliau secara umumnya dianggap sebagai tokoh yang paling berkuasa dalam dunia korporat Malaysia, menurut tulisan akademik Edmund Terence Gomez dan Jomo KS pada lewat 1990-an. ”

Perancangan antara Mahathir dan Daim adalah mudah. Mahathir menjalankan aktiviti politik manakala Daim berjalan aktiviti perniagaan. Bersama-sama mereka menguasai politik dan perniagaan Malaysia. Anda perlu kuasa politik untuk membuat wang dan anda memerlukan wang untuk memegang kepada kuasa politik. Jadi Mahathir dan Daim saling memerlukan dan yang perlu untuk berfungsi seperti kembar Siam.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...