Clare Brown bakal menemui jalan buntu dalam pembelaannya


(THE THIRD FORCE) – Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memberitahu tindakan Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown yang mahu memfailkan pembelaan berhubung kes saman fitnah membabitkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, akan menemui kegagalan.

Ini kerana jelas beliau, tempoh yang diberikan kepada Clare sebelum ini telah tamat dan beliau sehingga kini gagal mengemukakan bukti berhubung dakwaannya itu.

Malah Tuan Ibrahim juga yakin, peluang Hadi untuk menang adalah cerah dalam usaha membersihkan namanya terhadap tuduhan fitnah dilemparkan Brown menerusi artikelnya dalam Sarawak Report.

“Dia gagal menunjukkan bukti tuduhan-tuduhan dia tu. Maka hakim minta supaya dia kemukakan bukti tuduhan. Hakim beri tempoh dua minggu untuk dia buat tetapi dia tidak serah. Kemudian dia tukar peguam lain, dan minta tangguh kepada mahkamah. Namun mahkamah tidak beri tempoh tangguh.

“Saya tengok ia sangat memihak kepada Presiden sebab dia disaman Presiden. Hingga setakat ini sebab dia gagal kemukakan pembuktian pertuduhan tersebut. Hingga berlaku dua tiga kes yang pertama sekali dia minta rayuan kemudian hakim tidak benar (kan). Kemudian dia buat pertukaran peguam dia setelah dia kena ‘charge’ oleh mahkamah peringkat pertama itu (peringkat pengurusan kes),” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Brown, dalam kenyataan terbarunya kepada sebuah portal memberitahu pihaknya bakal menfailkan pembelaannya tidak lama lagi berhubung saman yang membabitkan Hadi itu.

Terdahulu, prosiding pengurusan kes itu pada 2 Ogos lalu dilaporkan menolak permohonan Brown untuk meminta Hadi mendepositkan sejumlah wang di mahkamah sebagai jaminan keselamatan bagi memenuhi anggaran kos sebelum samannya bermula. Mahkamah turut mengarahkan Brown memfailkan pembelaannya sebelum 30 Ogos.

Bagaimanapun, Brown diberi masa yang lebih selepas melantik peguam baharu.

Mahkamah juga telah menerima tawaran Hadi untuk meletakkan wang pendahuluan sebanyak RM80,000 sebagai deposit keselamatan.

Saman itu secara rasminya difailkan di Mahkamah Tinggi London pada 21 April lepas berhubung satu artikel ditulis Brown pada Ogos 2016.

Saman berkenaan susulan laporan terbitan Sarawak Report pada 6 Ogos 2016, yang mendakwa RM90 juta dimasukkan ke akaun pemimpin atasan PAS sebagai usaha Datuk Seri Najib Razak “memikat” kepimpinan parti Islam itu menyokong Barisan Nasional dan Umno.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...