Jahabar Sadiq: Mangsa Karma Jahat


Jahabar adalah orang yang paling tidak layak untuk membuat laporan polis mengenai ‘kebocoran’ maklumat. Jahabar pergunakan ‘kebocoran’ umpama lintah menghisap darah. Dan dia mendapat jutaan ringgit hasil daripada penerbitan bahan yang kononnya ‘bocor’ itu. Dan dia membuat berjuta ringgit lagi  daripada ‘bukti’ yang direka sendiri dan mengedar kononnya sebagai ‘ketirisan’. Ini dipanggil Karma. Mereka yang hidup dengan pedang mati dengan pedang. Takdir putaran hidup. Jadi berhenti menangis seperti bayi dan jadilah seperti orang dewasa.

Bicara News

(The Malaysian Insight, 15 Disember 2017) – Ketua pegawai eksekutif dan editor The Malaysian Insight (TMI) dan editor Jahabar Sadiq hari ini membuat laporan polis berhubung kebocoran maklumat sulit dalam kenyataannya kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sebagai sebahagian daripada penyiasatan ke atas portal berita.

Dalam laporan polisnya, Jahabar berkata dia menemui kebocoran dalam artikel yang diterbitkan oleh laman web Malaysian Gazette yang memetik Azwanddin Hamzah dari Jaringan Melayu Malaysia, yang mendakwa, di antara beberapa perkara, syarikat induk TMI Inside Media Sdn Bhd menerima dana asing.

“Azwanddin Hamzah dari Jaringan Melayu Malaysia telah membocorkan dan memutar belitkan beberapa fakta yang saya buat dalam kenyataan saya kepada SKMM. Saya bimbang bahawa butiran peribadi saya dalam kenyataan saya, yang sepatutnya sulit, telah dibocorkan kepada Azwanddin dan kepada orang ramai melalui artikel itu. Polis patut menyiasat bagaimana kebocoran berlaku dan mengambil tindakan sewajarnya kerana ini telah mengikis kepercayaan saya di SKMM, “kata Jahabar.

Jangan buat kepada saya apa yang saya buat kepada orang lain kata Jahabar Sadiq

Anda boleh nilaikannya sendiri. Jahabar telah membuat laporan polis terhadap pemberi maklumat Azwanddin Hamzah dari Jaringan Melayu Malaysia. Namun, sejak Pakatan Harapan menyokong dan mempertahankan pemberi maklumat, seharusnya Jahabar tidak memberikan pujian Azwanddin daripada membuat laporan polis terhadapnya? Kenapa apabila pemberi maklumat berasal dari Pakatan Harapan maka dia menjadi seorang ‘hero’ sedangkan jika dari pihak lain mereka bagaikan seorang penjenayah?

Jahabar mendakwa bahawa SKMM yang membocorkan maklumat sulit kepada Azwanddin. Ini hanyalah sekadar tuduhan liar. Kebocoran itu sebenarnya berasal dari orang Jahabar sendiri, orang dalam The Malaysian Insight. Tetapi Jahabar mahu menutup malu ini dan itulah sebabnya dia mengatakan bahawa kebocoran itu datang dari SKMM.

Kenapa anda fikir SPRM sedang menyiasat The Malaysian Insight? Sekiranya tidak kerana kebocoran dari orang Jahabar sendiri maka tidak ada alasan untuk SPRM melancarkan siasatan ini. Azwanddin tahu tentang pengubahan wang haram The Malaysian Insight lama sebelum SPRM bertindak. Tetapi dia tidak dapat menjangkakan apa yang akan dilakukan oleh SKMM dengan membuat laporan polis sebelum SKMM menjalankan tugasnya. Azwanddin terpaksa menunggu sehingga SKMM bertindak sebelum dia bertindak.

Dalam erti kata lain, Azwanddin cerdik tidak merosakkan semuanya kerana ‘andaian’ boleh mengganggu siasatan SKMM. Selain itu, Jabahar mungkin memusnahkan atau mengubah bukti, kerana dia begitu mahir berbuat demikian ketika dia berada di The Malaysian Insider. Oleh itu, adalah bijak bagi Azwanddin untuk menunggu sehingga MCMC bertindak sebelum membuat laporan polis.

Malah, Ho Kay Tat, bos lama Jahabar, telah bertanya dari mana datangnya dana The Malaysian Insight 

If Jahabar wants to know where the leak came from he should look inside his own organisation. The Malaysian Insight has been receiving millions from ‘mystery donors’ and all the money is in cash. Only if the funds are illegal, or money laundering is involved, would millions change hands in cash to hide the money trail.

Sekiranya Jahabar ingin tahu dari mana datangnya kebocoran tersebut maka dia harus melihat ke dalam organisasinya sendiri. The Malaysian Insight telah menerima berjuta-juta ringgit daripada ‘penderma misteri’ dan semua wang tersebut adalah wang tunai. Hanya jika dana itu menyalahi undang-undang, atau pengubahan wang haram terlibat, patutkah jutaan ringgit bertukar tangan secara tunai untuk menyembunyikan jejak wang tersebut.

Jahabar tahu bahawa ‘angsa’ beliau sedang ‘dimasak’ dan jika dia tidak berhati-hati, The Malaysian Insight akan ditutup. Tetapi dia ingin menyembunyikan jenayahnya dengan mendakwa bahawa jenayah telah dilakukan terhadapnya. Ini seperti seorang perogol yang membuat laporan polis terhadap mangsa rogol yang mendakwa bahawa mangsa rogol menggodanya dengan berpakaian seksinya untuk melakukan jenayah. Jahabar pastinya sedang mabuk, seperti biasa, ketika dia membuat laporan polis.

Jahabar sendiri telah menerbitkan apa yang boleh dianggap sebagai dokumen rahsia dan / atau bocor, sesetengahnya palsu dan / atau didokumentasikan juga. Dan dia membenarkannya dengan mengatakan bahawa ini adalah kebebasan akhbar dan haknya untuk melakukannya di bawah sistem demokrasi dan sebagainya. Sekarang dia pergi dan membuat laporan polis apabila perkara yang sama berlaku kepadanya.

Inilah Karma, sesuatu yang harus Jahabar tahu. Mereka yang ‘hidup dengan pedang mati dengan pedang’. Atau takdir putaran hidup, apa yang kita buat akan kembali kepada kita akhirnya, seperti yang dikatakan JR Ewing. Mengapa Jahabar menangis seperti bayi dan berlari ke balai polis untuk membuat laporan? Adakah dia benar-benar mahukan polis menyiasat dakwaan ini? Dan bagaimana jika polis menyiasatnya dan mendapati bahawa tuduhan itu benar dan disokong oleh bukti? Lagipun, Jahabar lebih kurang telah mengesahkan bahawa kebocoran itu benar, yang bermaksud dia menerima berjuta-juta ringgit wang tunai.

Ingat apa yang berlaku kepada Anwar Ibrahim pada tahun 1998? Dia juga membuat laporan polis dan polis mendapati tuduhan itu benar. Sebenarnya, polis sudah mengetahui tentang tuduhan itu sebelum 1998 dan kemudian Ketua Polis Negara, Tun Haniff Omar, sebenarnya telah bertemu dengan Anwar untuk memberi nasihat kepadanya bahawa polis mempunyai fail mengenai perkara itu jadi Anwar lebih baik menghentikan ‘kegiatan’nya sebelum perkara itu ‘meletup’.

Bagaimanapun, bukannya menghentikan semua tuduhan terhadapnya, Anwar membuat laporan polis dan akhirnya dipenjarakan. Dan sekarang Jahabar sedang melakukan perkara yang sama dan dengan itu beliau boleh mengharapkan hasil yang sama.

Malah Ho Kay Tat secara terbuka meminta Jahabar untuk mengisytiharkan sumber dananya secara terbuka. Ho menganggarkan ia akan menelan belanja sekurang-kurangnya RM6 juta setahun untuk membiayai The Malaysian Insight. Persediaan terbaru The Malaysian Insight sekurang-kurangnya RM10 juta setahun. Jadi dari mana wang itu datang? Malah Ho Kay Tat juga bertanya.

Justo menegaskan bahawa dokumen-dokumen yang dia jual kepada The Malaysian Insider telah diubah

Jahabar macam badut yang mengadu isu kebocoran maklumat sedangkan dia hidup hasil dari kebocoran maklumat. Dan apabila tiada kebocoran maklumat, Jahabar akan memalsukan dokumen. Ingat ketika dia berada di The Malaysian Insider dan apa yang dia lakukan kononnya mengenai pendedahan 1MDB? Xavier Andre Justo dipenjarakan kerana menjual dokumen kepada The Malaysian Insider dan dia memberi keterangan bahawa dokumen-dokumen yang Jahabar terbitkan telah diubah dan dipalsukan.

Jahabar adalah orang yang paling tidak layak untuk membuat laporan polis mengenai ‘kebocoran’ maklumat. Jahabar pergunakan ‘kebocoran’ umpama lintah menghisap darah. Dan dia mendapat jutaan ringgit hasil daripada penerbitan bahan yang kononnya ‘bocor’ itu. Dan dia membuat berjuta ringgit lagi  daripada ‘bukti’ yang direka sendiri dan mengedar kononnya sebagai ‘ketirisan’. Ini dipanggil Karma. Mereka yang hidup dengan pedang mati dengan pedang. “What goes around comes around”. Jadi berhenti menangis seperti bayi dan jadilah seperti orang dewasa.

 



Comments
Loading...