Ketuanan Melayu bercanggah dengan falsafah Islam: Khalid Samad


“Pendekatan ICERD adalah untuk menghapuskan diskriminasi kaum dari segi sosial dan ekonomi selain membasmi kemiskinan,” katanya.

(Sinar Harian) – Istilah Ketuanan Melayu bercanggah dengan falsafah Islam.

Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Abdul Samad berkata, Islam menolak segala jenis penindasan, diskriminasi dan serta salahguna kuasa.

“Islam tidak mengajar kita mendikriminasikan mana- mana bangsa,” katanya.

Tambahnya, Ketuanan Melayu juga tidak dicatatkan di dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi hanya menyatakan keistimewaan Melayu.

“Hak keistimewaan Melayu dinyatakan adalah untuk menjamin kita yang telah bersetuju menerima bangsa lain menjadi rakyat Malaysia,” katanya.

Khalid yang juga Menteri Wilayah turut mempersoalkan tindakan pihak-pihak yang membantah Malaysia menandatangani Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

“Eh awak gila ke? Adakah kita sebagai orang Melayu setuju dengan diskriminasi kaum sedangkan kita mahukan keadilan untuk semua?

“Kalau kata kita tuan, bangsa lain apa? Hamba abdi?,” katanya.

Menurutnya, negara memerlukan pendekatan untuk memperbetulkan ketidakadilan yang berlaku.

“Pendekatan ICERD adalah untuk menghapuskan diskriminasi kaum dari segi sosial dan ekonomi selain membasmi kemiskinan,” katanya.

Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata, isu Ketuanan Melayu timbul apabila BN rasa tercabar di saat PH ketika itu mendapat banyak sokongan bukan Melayu.

“Jadi mereka guna isu ini untuk menarik sokongan. Timbulkan isu kaum lain mencabar kedudukan Melayu,” katanya.

Khalid bagaimana pun tidak menolak, ahli parti itu turut goyang dengan isu berkenaan.

“Bila timbul isu ini, ada orang Amanah goyang.

“Kalau nak ikutkan arus, Umno dan Pas ada, kalau mahukan perjuangan Islam yang adil, maka bersamalah dengan Amanah,” katanya pada ucapan perasmian Konvensyen Amanah Wilayah di sini hari ini.

Konvensyen kali ketiga itu dihadiri Pengerusi Amanah Wilayah, Datuk Dr Hatta Ramli bersama 71 perwakilan termasuk Labuan.

 



Comments
Loading...