Video semburit: NGO gesa Sultan Selangor nasihat Azmin letak jawatan


(FMT) – Dua badan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan laporan forensik yang dijalankan syarikat United Kingdom berhubung video seks sejenis yang menyasarkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Mohamed Azmin Ali kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah selepas tiada tindakan daripada pihak berkuasa.

Presiden Pertubuhan Bangkit Shahrin Azlan berkata penularan video berkenaan ternyata memalukan negara kerana Azmin merupakan anggota Kabinet kerajaan.

“Kita mohon Sultan Selangor campur tangan, dia (Azmin) Adun di Selangor, DUN Bukit Antarabangsa dan Parlimen Gombak yang terletak di dalam Selangor dan kita harap pihak istana dapat mempertimbangkan agar sultan nasihatkan Azmin supaya meletak jawatan dalam Kabinet.

“Kita sudah serahkan satu lagi laporan forensik kepada Sultan Selangor dan 3 hari lalu kita sudah serahkan kepada Yang di-Pertuan Agong (Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah) dan minggu lepas kepada Perdana Menteri (Dr Mahathir Mohamad),” katanya pada sidang media di depan Istana Bukit Kayangan.

Sebelum itu, beliau bersama Pengerusi Gerak Padu Selangor, Muhamad Faisal Sufar menyerahkan memorandum kepada Sultan Selangor dan diterima oleh Setiausaha Sulitnya, Munir Bani.

Shahrin berkata gesaan terbarunya ini susulan tiada tindakan daripada Mahathir terhadap Azmin.

“Hari ini cukup seminggu dan tiada tindakan daripada perdana menteri, kami rakyat Selangor sungguh kecewa, kita terkilan kerana tiada tindakan diambil oleh perdana menteri.

“Ini isu integriti negara, seorang Adun, wakil rakyat, ahli Parlimen, memalukan dan mengecewakan kerana tiada tindakan diambil,” katanya.

Shahrin berkata, pihaknya turut berharap pihak yang terlibat diheret ke mahkamah demi mencari kebenaran.

Beliau berkata jika masih tiada tindakan dalam tempoh seminggu, NGO itu akan menyerahkan memorandum yang sama ke setiap kementerian, selain mengedarkannya ke kawasan Parlimen Gombak yang dimenangi Azmin.

Pada 12 Jun lalu, bekas ketua Pemuda PKR Bahagian Santubong, Haziq Aziz mengakui terbabit dalam video seks sejenis itu dan menamakan Azmin sebagai pasangannya, tetapi ia dinafikan timbalan presiden PKR itu yang menyifatkannya komplot jahat untuk memusnahkan kerjaya politiknya.

Susulan itu, polis menahan Haziq sebanyak 2 kali pada Jun dan Julai lalu bagi membantu siasatan kes video seks sejenis itu.

Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador pada 18 Julai lalu berkata, analisis CyberSecurity Malaysia mengesahkan video seks sejenis itu adalah tulen, tetapi ia tidak dapat mengecam individu yang dikatakan mirip seorang menteri itu.

Tetapi, laporan ringkasan Verden Forensics menyatakan klip video seks sejenis itu tulen dan 2 individu terbabit sama dengan gambar mereka.

 



Comments
Loading...