Pemuda PPBM: Jangan cepat salahkan kaum lain, Melayu perlu muhasabah


(FMT) – Pemuda PPBM mempertahankan kenyataan Pengerusi Dr Mahathir Mohamad yang kecewa orang Melayu tidak berhimpun tanpa dilabel rasis.

Ketua Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata kenyataan Mahathir itu perlu dilihat dari sudut orang Melayu perlu mencari jalan bersama untuk selesaikan masalah bangsa mereka, tanpa mencari kaum lain untuk dipersalahkan.

“Nasihat yang kita perlu terima adalah kita tidak patut cepat menyalahkan komuniti lain kerana masalah yang kita sedang lalui. Kita perlu muhasabah diri,” katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Syed Saddiq mengulas tulisan Mahathir di blognya, yang berkata keadaan sekarang menyedihkan kerana orang Melayu banyak bertoleransi dengan kaum lain.

Pemuda PPBM berkata setiap kaum mempunyai masalah tertentu dan mereka perlu diberi peluang untuk membincangkan masalah itu.

“Sehari sebelum Kongres Maruah Melayu, dia sudah bertemu dengan ahli-ahli Parlimen dan juga membicarakan soal anak muda. Waktu malam juga dia sampaikan ucapan yang sama,” katanya.

Usia calon

Sementara itu, Syed Saddiq tidak melihat pemilihan seseorang berusia 66 tahun sebagai calon Pakatan Harapan sebagai satu masalah, mengatakan Karmaini Saridini, seorang ahli perniagaan dan ketua PPBM bahagian, kuat bekerja untuk Parlimen Tanjung Piai.

“Lazimnya ia gandingan yang muda dan tua. Ada Syed Saddiq dan ada Mahathir,” katanya.

Parlimen Tanjung Piai akan mengundi pada 16 Nov ini. Kerusi itu kosong berikutan kematian penyandang, Dr Md Farid Md Rafik, 42, dari PPBM pada 21 Sept lalu akibat komplikasi jantung.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14, MCA meletakkan Ketua Bahagian Tanjung Piai, Wee Jeck Seng untuk mempertahankan kerusi itu. Wee menyandang kerusi tersebut selama dua penggal sejak 2008.

Wee tewas kepada Farid dengan majoriti 524 undi.

 



Comments
Loading...