Apakah Benar Undi Tidak Percaya Ahli Dewan Rakyat Terhadap Perdana Menteri Ada Dalam Perlembagaan?


(THE UNPSINNERS) – Belum pernah terjadi dalam sejarah politik Malaysia kedudukan Perdana Menteri ibarat telur di hujung tanduk.

Tahun 2020 menyaksikan keadaan yang cukup kritikal pada Dr. Mahathir, Perdana Menteri ke 7, untuk mengekalkan kuasa beliau.

Gesaan supaya beliau berundur bukan sahaja datang dari parti pembangkang, tapi tekanan yang lebih kuat sebenarnya datang dari parti komponen  Pakatan Harapan sendiri parti yang menjadi kerajaan sekarang.

Bermacam-macam teori, bermacam-macam strategi dilakukan sebagai usaha memberi tekanan kepada Dr. Mahathir supaya berundur, sama ada secara sukarela atau pun secara paksa.

Persoalannya, apakah usaha yang sedang dilakukan itu adalah sah dari sudut Perlembagaan Malaysia?

Hubungan antara Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama Negara dengan Perdana Menteri sebagai Ketua Kerajaan dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Perkongsian di sini ialah tentang kuasa Yang di-Pertuan Agong berkaitan pelantikan dan pemecatan Perdana Menteri.

Peruntukan berkaitan lantikan Perdana Menteri dapat dilihat dengan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan.

Namun begitu, tiada peruntukan yang boleh disebut secara spesifik tentang kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk memecat Perdana Menteri.

Seperti yang dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan, Perdana Menteri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong melalui kuasa budi bicara baginda.

Kuasa budi bicara di sini bermaksud kuasa yang dilaksanakan oleh baginda Yang di-Pertuan Agong tanpa nasihat daripada mana-mana pihak.

Kuasa pelantikan ini diamanahkan kepada Yang di-Pertuan Agong menerusi Perkara 40(2) Perlembagaan Persekutuan.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...