Khalid Samad ajak ahli PAS sertai Amanah


(Suara TV) – Parti Amanah Negara, (AMANAH) menyeru kepada ahli PAS supaya meninggalkan parti itu beramai-ramai.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, Pengarah Komunikasi parti itu, Khalid Abd Samad berkata, PAS kini jauh terpesong dari perjuangan Islamnya.

Malah, parti itu kini merupakan parti Machiavelli  yang menganggap matlamat menghalalkan cara, termasuk menipu, memfitnah, adu-domba, perkauman dan merompak harta rakyat.

“AMANAH menyeru rakyat Malaysia untuk menolak corak politik fitnah, permusuhan dan adu domba yang tidak berakhlak ini.

“Sikap dan kelakuan Abdul Hadi boleh dinamakan ‘gutter politics’ atau politik longkang tidak lagi layak dilayani apatah lagi diikuti,” katanya.

Khalid yang juga merupakan bekas Menteri Wilayah itu turut menyatakan kekesalan AMANAH, berkenaan dengan kandungan surat yang tular di media sosial baru-baru ini yang didakwanya penuh dengan dakwaan dan tohmahan tidak berasas, palsu, mengelirukan dan berunsur fitnah.

Surat bertarikh 22 Mac 2020 itu, yang menggunakan kepala surat PAS dan ditandatangani oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dipercayai ditujukan kepada para pemimpin gerakan Islam di seluruh dunia khususnya di negara-negara Arab.

“Jelas di dalam surat tersebut Abdul Hadi cuba memberikan gambaran yang salah tentang kedudukan dan suasana politik di Malaysia.

“Difahamkan bahawa penjelasan Abdul Hadi yang mengelirukan ini dibuat selepas terdapat dalam kalangan para pemimpin gerakan Islam seluruh dunia yang mempersoalkan kewajaran tindakan dan sikap politik PAS akhir-akhir ini.

“Abdul Hadi juga secara tidak bertanggungjawab dengan sengaja melabel parti komponen Pakatan Harapan dengan istilah yang buruk supaya dilihat menyeleweng dan memusuhi Islam.

“Abdul Hadi turut mendakwa kononnya Pakatan Harapan telah dikuasai golongan bukan Islam, berada di bawah pengaruh Komunis dan Kristian serta disokong oleh Amerika Syarikat, Eropah, Singapura, Zionis dan gerakan Freemason.

“Selain itu, Abdul Hadi telah menyifatkan Anwar Ibrahim sebagai seorang ‘sekular pragmatik yang berbahaya’ dan buruk karakter peribadi dan akhlaknya.

“Anwar juga difitnah sebagai pemimpin kepada golongan yang memusuhi Islam dan beliau disokong oleh DAP yang digambarkan sebagai parti Kristian,” Kata Khalid.

Tambah Khalid, hakikat sebenar ialah kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini berdiri teguh bersama kepimpinan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tegas mempertahankan kedudukan agama Islam sebagai agama persekutuan.

Kerajaan Pakatan Harapan turut meletakkan kepentingan Islam dan umat Islam sebagai agenda penting kerajaan, tambahnya.

 



Comments
Loading...