Apakah Malaysia bakal mempunyai ketua menteri wanita pertama?


(Malaysia Now) – Menurut Mas Ermieyati, senario politik sudah berbeza berbanding tiga tahun lepas yang memungkinkan peralihan pengundi Melayu dari Barisan Nasional kepada Perikatan Nasional.

Suasana sebuah rumah kampung di tepi sebatang jalan itu kebiasaannya tenang sahaja.

Namun bersempena Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka ini, bendera berwarna biru gelap Perikatan Nasional (PN) terpacak di pagar rumah itu.

Rumah itu dijadikan bilik gerakan PN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjung Bidara.

Khemah dipasang bagi memudahkan jentera PN berkumpul dan menyusun aktiviti kempen.

Kenderaan Mercedes putih menyusur masuk ke perkarangan rumah membawa calon PN di kerusi itu, Mas Ermieyati Samsudin.

Wanita berusia 44 tahun itu menaip sesuatu di telefon bimbit miliknya.

Beliau baru selesai melawat sebuah dewan yang dalam pembinaan di DUN itu dan ingin berkongsi aktivitinya di media sosial.

Kekangan SOP Covid-19 bermakna beliau dan calon-calon wajib memaksimakan penggunaan platform dalam talian untuk berkempen.

Mas Ermieyati memeriksa poster pilihan raya dalam menghadapi kempen di Tanjung Bidara.
Ketika ditemui, beliau yang juga timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu menjelaskan rasional mengapa bertanding pada PRN Melaka kali ini.

“Sebenarnya tiada keperluan untuk saya bertanding pada PRN sebab saya sudah pun menjadi ahli Parlimen dan timbalan menteri.

“Tetapi saya hendak sumbangkan kerusi untuk PN. Saya rasa PRN kali ini cukup penting kerana dia memberikan satu simbol untuk PRU-15 nanti,” katanya dalam wawancara bersama MalaysiaNow.

Selama dua penggal menjadi ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas berkata menerusi bacaan politiknya mengenai undi Melayu, senario politik sudah berbeza berbanding tiga tahun lepas yang boleh memungkinkan peralihan pengundi Melayu daripada Barisan Nasional (BN) kepada PN.

Pengundi Melayu mewakili 95% daripada 10,000 pengundi di DUN tersebut yang terletak di bawah Parlimen Masjid Tanah yang diwakilinya.

“Pertamanya jenama PN itu sendiri, imej yang ditonjolkan Pengerusi PN yang juga mantan perdana menteri (Muhyiddin Yassin). Semasa pandemik melanda beliau fokus membantu rakyat.

“Begitu juga dengan imej integriti dan bersih yang ditonjolkan beliau akan memberikan ‘wow factor’,” katanya.

Cakap-cakap politik di Melaka tidak lepas daripada persoalan siapa bakal menduduki Seri Bendahara, kediaman rasmi ketua menteri negeri bersejarah itu.

Ini kerana calon ketua menteri masih tidak diumumkan oleh blok-blok yang bertanding.

Parti komponen dalam Pakatan Harapan (PH) masih berbelah-bahagi antara mereka, dengan DAP menggesa bekas ketua menteri, Adly Zahari dinaikkan semula ke jawatan itu.

Manakala Presiden PKR Anwar Ibrahim pula dilaporkan masih berteka-teki antara calon DUN Paya Rumput, Shamsul Iskandar Md Akin atau bekas ketua menteri, Idris Haron yang mewakili parti itu di kerusi Asahan.

Bekas perdana menteri yang juga penasihat BN Najib Razak pula mengumumkan bekas ketua menteri, Sulaiman Md Ali yang ditumbangkan baru-baru ini menjadi calon tunggal daripada blok itu.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...