Malaysia perlu dapat nasihat dari China, kata Tiong King Sing


(Utusan) – Kerajaan melalui Kementerian Kesihatan sekurang-kurangnya berhubung dengan China untuk menyesuaikan langkah-langkah sesuai dan berkesan diambil negara itu bagi mengurangkan kadar kematian akibat Covid-19 di negara ini.

Ahli Parlimen Sibu merangkap Duta Khas ke China, Datuk Seri Tiong King Sing berkata, ia lebih baik daripada kerajaan terus menerangkan strategi tersendiri melibatkan kadar kematian tersebut.

“Dalam kenyataan saya sebelum ini, saya tidak pun cakap kerajaan kena ikut strategi sekatan China, sebaliknya, saya menyatakan sekatan tidak akan berdaya kerana rakyat kita sudah menderita.

“Saya terkejut ketika itu, apabila Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin bukannya menjawab soalan saya, malah hanya berkata Malaysia tidak boleh menggunakan sekatan dan strategi toleransi sifar.

“Dalam aspek perubatan di China dan negara Barat sudah tampil dengan pelbagai jenama yang membenarkan orang ramai memilih dan bukannya secara membuta tuli mengambil apa sahaja kementerian keluarkan,” katanya menerusi hantaran di Facebook hari ini.

Pada Ahad lalu, King Sing mempersoalkan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah yang masih belum digantikan dengan orang lain yang lebih layak ketika beliau dilihat tidak berupaya dalam mengendalikan pandemik Covid-19 dan Khairy tidak mempunyai strategi jelas mendepani senario kes terburuk atau masih mengamalkan strategi ‘satu demi satu’.

Beliau mendakwa kedua-dua mereka enggan mendapatkan nasihat daripada China yang mempunyai pengalaman luas dalam melawan wabak berkenaan.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dudong itu berkata, sekatan di China hampir serta-merta berkesan, tetapi, Malaysia pula dibanjiri pertambahan kes walaupun selepas melakukan sekatan demi sekatan membuatkan negara menjadi ‘bahan ketawa’ di peringkat antarabangsa.

“Sudah berapa banyak sekatan dilaksanakan sepanjang dua tahun lepas, apa lagi strategi yang Dr. Noor Hisham Abdullah ada? Khairy juga ada dalam Kabinet waktu itu dan beliau maklum ada menteri lain mempersoalkan Noor Hisham dalam strategi pencegahan pandemik,” katanya.

 



Comments
Loading...