Cukup-cukuplah tembak kerajaan saya, Ismail rayu ahli BN


(FMT) – Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob merayu ahli Barisan Nasional (BN) menghentikan serangan terhadap kerajaan dengan melabel pimpinannya sebagai “gagal”.

Naib presiden Umno itu berkata ketika pilihan raya umum semakin hampir, tindakan seperti itu hanya akan memberi “bola tanggung” kepada pembangkang untuk menggunakan alasan sama bagi menyerang kembali parti itu dan kerajaan.

“Masalah sekarang kita kurang dapat sokongan orang kita sendiri, yang dok balun kita… orang kita. Kalau kita kata kerajaan hari ini kerajaan gagal, tentu saja pembangkang akan guna alasan sama.

“Cukuplah tembak sesama sendiri, sebab dalam PRU kita bukan tembak sesama sendiri. Sebab itu dari sekarang kita kena serang pembangkang,” katanya ketika berucap pada Konvensyen BN Selangor.

“Macam mana kita nak yakinkan rakyat jika PRU berlaku tiga, empat bulan lagi kalau orang kita yang burukkan kita sendiri.”

Sebelum ini, beberapa pemimpin Umno termasuk Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed dilihat lantang mengkiritk kepimpinan Ismail dengan melabel Ahli Parlimen Bera itu sebagai perdana menteri paling lemah dalam sejarah negara.

“Percayalah pada PM, kita tahulah apa kita buat. Ni tak percaya sentiasa, tak boleh lah macam tu,” tambah Ismail.

Mengulas mengenai pemilihan calon pada PRU15, Ismail meminta mana-mana pemimpin yang tidak dipilih tidak mensabotaj calon parti.

Sebaliknya, mereka perlu sama-sama berusaha memastikan BN mampu menawan semula kerusi pembangkang di samping mempertahankan kubu sedia ada.

“Ada yang dapat bertanding, ada yang tidak. Yang layak ramai, semua layak. Ketua bahagian, ketua cawangan semua layak tapi kita hanya dapat pilih satu kerusi saja untuk Parlimen.

“Yang tak dapat jangan merajuk, merajuk nak masuk gua dua tiga bulan saya faham, sebab nak ubati jiwa yang gundah. Itu boleh… yang tak boleh, sabotaj kawan bertanding, kita kena ingat yang bertanding tu bukan diri tetapi parti, kita tanding guna lambang BN, bukan muka calon,” tegasnya.

 



Comments
Loading...