Saifuddin tak diketepi atau ‘turun pangkat’, kata penganalisis


Oh Ei Sun berkata parti mungkin melihat Fuziah Salleh lebih lantang berbanding Saifuddin Nasution Ismail, yang mengekalkan jawatan penting dalam parti, PH dan kerajaan.

(FMT) – Penganalisis politik tidak melihat tindakan Saifuddin Nasution Ismail yang melepaskan jawatan setiausaha agung PKR menunjukkan wujudnya keretakan antara beliau dan presiden parti Anwar Ibrahim.

Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura percaya pelantikan bekas Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh ke jawatan itu hanyalah ‘perubahan rutin’ dalam parti, bertujuan memberi peranan lebih menonjol kepada pemimpinnya.

“Saifuddin sentiasa menjadi pengikut setia Anwar dan dia mematuhi keputusan Anwar. Tiada khabar angin keretakan antara Saifuddin dan Anwar.

“Saya tidak fikir Saifuddin sengaja diketepikan. Cuma parti itu perlu menyegarkan diri, sebagai contoh, dengan setiausaha agung yang berpotensi lebih lantang, jika prestasi Fuziah semasa saga Lynas sebelum ini ada petunjuk,” katanya kepada FMT.

Begitu juga, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara yang tidak melihat tindakan itu sebagai penurunan pangkat bagi Saifuddin memandangkan beliau telah mengekalkan jawatannya sebagai setiausaha agung Pakatan Harapan (PH).

Namun begitu, beliau terkejut melihat Saifuddin, menteri dalam negeri, melepaskan jawatan penting dalam parti.

Azmi percaya perubahan itu bertujuan untuk memperkukuh dan memperkemas jentera PKR di peringkat akar umbi.

PKR mengumumkan perubahan itu pada Sabtu, menunjukkan bahawa Saifuddin kekal sebagai setiausaha agung PH, ahli biro politik PKR, dan ahli Majlis Perundingan Pimpinan Kerajaan Perpaduan.

Pertama kali dilantik sebagai setiausaha agung PKR pada 2010, Saifuddin, 60, berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Machang dari 2008 hingga 2013, tetapi kehilangan kerusi itu pada pilihan raya 2013.

Beliau memenangi kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu lima tahun kemudian, tetapi kalah pada PRU15 pada 2022 kepada Roslan Hashim dari Bersatu, yang memperoleh majoriti 13,061 undi.

Bekas ketua Pemuda Umno itu pernah bersaing untuk jawatan timbalan presiden PKR beberapa bulan sebelum itu, tetapi tewas kepada Rafizi Ramli, selepas itu beliau dilantik semula sebagai setiausaha agung parti.

Sementara itu, Oh dan Azmi mengharapkan Saifuddin akan terus berkhidmat dalam Jemaah Menteri Anwar walaupun tidak lagi memegang jawatan kanan dalam PKR.

Azmi tidak menjangkakan Fuziah, timbalan menteri perdagangan dalam negeri dan kos sara hidup, akan dinaikkan ke jawatan yang lebih kanan dalam Jemaah Menteri walaupun Oh meramalkan ia pasti akan berlaku pada satu masa nanti.

“Ini selaras dengan mempromosikan lebih ramai pemimpin parti wanita,” kata Oh.

Beliau berkata sebarang kenaikan pangkat untuk Fuziah tidak mungkin mempertaruhkan Saifuddin dan penyokong setia Anwar itu berkemungkinan mengekalkan kerusi dalam Jemaah Menteri.

Bulan lalu, FMT memetik dua sumber sebagai berkata satu lagi rombakan Jemaah Menteri dijangka berlaku dengan seorang menteri dari PKR akan dipindahkan ke kementerian lain atau digugurkan.

Seorang menteri besar dikhabarkan bakal menjawat jawatan menteri, satu langkah yang telah diperkatakan sebelum rombakan awal yang berlaku pada Disember tahun lepas.



Comments
Loading...