Pengumuman Zahid tidak bermakna apa-apa – Wee Ka Siong


(STV) : Presiden MCA Wee Ka Siong menyatakan pelantikan beliau sebagai penasihat pelaburan untuk warga China dan syarikat di Malaysia yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional tidak mempunyai sebarang legitimasi dan kedudukan yang sah.

Dalam video yang dimuat naik semalam, beliau menolak dakwaan bahawa beliau telah menerima jawatan itu, kerana jawatan seperti itu tidak wujud dalam Jabatan Perdana Menteri.

“Jawatan ini (penasihat pelaburan) tidak diumumkan dalam bajet 2025. Oleh itu, tiada surat pelantikan untuk jawatan ini. Jadi persoalan sama ada saya sudah terima jawatan itu atau tidak, tidak masuk akal langsung,” katanya.

Wee turut menyatakan Zahid tidak menyebut apa-apa sebelum membuat pengumuman pada perhimpunan agung MCA minggu lepas.

“Saya terkejut apabila dia mengumumkannya kerana dia tidak pernah memaklumkan perkara itu kepada saya. Saya hanya mampu membalas dengan senyuman apabila perkara itu berlaku (di atas pentas),” kata Wee dalam video Facebook.

Wee turut menambah bahawa Zahid sebelum ini turut membuat pengumuman “pelantikan” semasa beliau mengiringi Zahid ke China September lalu.

Penjelasan Wee dibuat selepas bekas naib presiden Ti Lian Ker dipetik dalam laporan FMT sebagai menyatakan kebimbangan mengenai pelantikan itu, berkata ia mungkin menjejaskan imej parti secara buruk.

Ti berkata, pemimpin dan akar umbi parti percaya bahawa Wee harus menolak jawatan itu sebagai di bawahnya dan tidak sesuai dengan kedudukan presiden parti.

Wee, yang merupakan ahli parlimen Ayer Hitam, mengakui bahawa pengumuman pelantikan itu menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin partinya.

“Saya ingin mengulangi bahawa saya, sebagai presiden parti, akan terus menggunakan hubungan peribadi saya dan parti dengan kerajaan China untuk membangunkan hubungan dan kerjasama antara kedua-dua negara. Teruskan (dari ini),” katanya.

Sumber : Suaratv



Comments
Loading...