REPORTERS

WITHOUT BORDERS

INTERNET
ENEMIES

12 march 2009
Internet Freedom desk
Reporters Without Borders
47, rue Vivienne - 75002 Paris
Tél:(33) 144 838484-Fax:(33)145231151
E-mail : internet@rsf.org
Web : www.rsf.org



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

The Internet represents freedom, but not every-
where. Under the pretext of protecting morals,
national security, religion and ethnic minorities,
even the “spiritual cultural and scientific poten-
tial of the country”, many countries resort to fil-
tering the Web in order to block some content.
Governments have no hesitation in allowing
their citizens only partial connections. Use of the
Internet can rest on a tacit agreement: Govern-
ments do not make websites inaccessible in ex-
change for self-discipline on the part of Internet
users.

The 12 “Internet Enemies” presented in this re-
port (Saudi Arabia, Burma, China, Cuba,
Egypt, Iran, North Korea, Syria, Tunisia, Turk-
menistan, Uzbekistan and Vietnam) have all
transformed the network into an intranet, pre-
venting Internet users from obtaining news seen
as “undesirable”. All of these countries mark
themselves out not just for their capacity to cen-
sor news and information online but also for
their almost systematic repression of Internet
users.

Ten governments which Reporters Without Bor-
ders has placed under its own “surveillance”,
still alternate between censorship and harass-
ment of Internet users.

But is blocking of news online still effective?
Through experience and thanks to their techni-
cal knowledge, Internet users have learned to
get round some censorship installed on the Web
by their governments. In countries where access
to news is prized, it is not unusual to find soft-
ware to defeat online censorship installed on
computers in cybercafés, and also managers
willing to put them to use if need be. Internet ex-
perts belonging to some of the most recognised
institutions constantly create and fine-tune soft-
ware versions so as to adapt them to the reality
of the virtual world and to ensure that news is
accessible to all.

Even major Internet sector companies, who co-
operate either willingly or unwillingly with cen-
sorship within the countries of the “Internet
enemies”, agreed a compromise at the end of
2008. By signing the Global Network Initiative,
the US firms Google, Yahoo! and Microsoft pub-
licly said that they wanted to respect their cus-
tomers' freedom of expression worldwide. How
much they may in reality defy the demands of
authorities in countries to which they provide
services remains to be seen. But it will no longer
be as easy for governments of these countries
to obtain confidential information about their cit-
izens.

But for now, at least 69 people are behind bars
for having expressed themselves freely online.

Australia and South Korea: democracies
“under surveillance”.

The Australian parliament in January 2008 ex-
amined a draft law requiring service providers to
systematically provide two connections per
household, one for adults and the other for chil-
dren, both of them submitted to strict, and
above all secret, filtering. This draft was put for-
ward against a background in which anti-terror
legislation is already allowing serious inroads
into the confidentiality of private correspon-
dence. Since 2001, the law has allowed an
agency independent of the government to inter-
cept all suspect email and to carry out inde-
pendent investigations, including in the absence
of any prior judicial authorisation.

South Korea, one of the world’s most connected
countries, also has recourse to some dispropor-
tionate measures to regulate the Net. A blogger
was arrested on 7 January 2009 for having af-
fected “financial exchanges in the markets” as
well as the “credibility of the nation” because of
articles he posted on one of the country’s
biggest discussion forums. He is still being held
in detention.

A participatory censorship

The most technically advanced repressive
regimes know it well: playing the online censor-
ship card means taking the risk of coming up
against experts determined to develop the tools
to guarantee access to news despite everything.
Most of the regions do not have the means to
join an endless technological struggle.

So, in the face of the fad for social networking
sites such as Facebook, Twitter and other online
exchange platforms like the Arabic-language
Maktoob and the Russian language LiveJournal,
censorship operates through a battle of com-
ments.

For example, in a bid to limit online criticism dur-
ing the Beijing Olympics in August 2008, the
government paid some Internet users to leave
pro-government comments on the spaces re-
served for online discussion where debates
were being held. Called the “Five cents” — an
ironic reference to the money paid for non spon-
taneous comments, they contributed to the ma-
nipulation of news and information. But there
are other ways of manipulating online information.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

During the Israeli offensive in Gaza in January
2009, hackers, chiefly Moroccans, Lebanese,
Turks and Iranians launched hundreds of at-
tacks against Israeli websites, targeting nearly
Web 10,000 pages with the domain name

“.co.il”. Since the conflict ended, Israelis have
hit back. An army of bloggers have been bom-
barding the Net with the views of the Jewish
state.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Burma

Domain name : .mm

Population : 47, 758,181

Internet-users : 40,000

Population : 27,601,038

Internet-users : 6,200,000

Average cost of one hour’s connection in a
cybercafé : 20 centimes (euro)

Average monthly salary : about 40 euros
Number of private service providers : 0
Number of public service providers : 2
Number of imprisoned bloggers : 2

Burma has one of the lowest Internet pene-
tration rates in the world. However, its users
are among the most threatened. Going on
line is itself seen as a dissident act.

Only 40,000 people connect to the Internet,
mostly in cybercafés in the cities.
For most of the country, the band-
width is barely higher than an indi-
vidual ADSL connection in Europe.
Downloading a single text can take
an hour. With fewer than two users
for 1,000 residents, Burma is prob-
ably one of the least connected
countries in the world. In addition,
service providers offer prohibitive prices for
membership (an average of 25 euros a month).

Despite all this, Internet access has expanded
since 2003 with the opening of the first cyber-
cafés in Rangoon. Today, there are more than
200 in the capital. Moreover, the Burmese al-
phabet sits ill with the most recent software
adaptations and it is often necessary to under-
stand English to go online. Added to all this is
the fact that laws relating to electronic commu-
nications and the dissemination of news online
are among the most dissuasive in the world, ex-
posing Internet-users to very harsh prison sen-
tences. In the light of the narrowness of the
network and the absence of any private service
provider, the military regime has no difficulty in
imposing restrictions.

Burma’s media landscape is monolithic: it is en-
tirely controlled by the state. The only independ-
ent sources of news are exiled media and the
Burmese services of the BBC, Radio Free Asia,
Voice of America and the Democratic Voice of
Burma.

The Internet was introduced in Burma in 1997,
but access to the network by individuals was
only permitted in 2000. The government feared

losing its total control of this space. There are
two service providers, MPT and Bagan Cy-
bertech. The first of these belongs to the state
and the second is hosted by the services of the
Prime Minister.

Internet-users are officially banned from using
messaging services apart from those provided
by the government. However, computers in cy-
bercafés frequently boast proxies for getting
round censorship and to allow use of Yahoo!,
Gmail and Hotmail. Currently, 0.1% of Burmese
connect to the Internet inside the country. Gov-
ernment authorisation is required to get an In-
ternet connection at home.

Rules that thwart freedom of expression

The Internet is regulated by the law on television

and video and the Electronic Act, dating from
1996, that bans the import, posses-
sion and use of a modem without of-
ficial permission, under threat of a
15-year prison sentence for “damag-
ing state security, national unity, cul-
ture, the national economy and law
and order”.

A total of 14 journalists and two blog-
gers are currently in prison in Burma. The owner
of two Rangoon cybercafés, Nay Phone Latt
(http://www.nayphonelatt.net/), aged 28, who
was arrested on 29 January 2008, is due to
leave prison in 2020. He was sentenced under
the Electronic Act for possessing a film viewed
as “subversive”. The comedian Zarganar was
sentenced to 35 years in prison under the Elec-
tronic Act, after posting articles on the Internet
criticising the authorities’ management of hu-
manitarian aid donated by the international
community following Cyclone Nargis. His blog
(http://zarganar-windoor.blogspot.com/) is one
of Burma’s most popular websites in terms of
hits from within the country.

Since 2006, cybercafés have had to be ap-
proved as “public Internet access points”. This
obliges managers of cybercafés to carry out
screen captures of each computer every five
minutes. They must also be able to provide the
identity card number of each user, along with
their telephone number and their address each
time they connect, if the regime requires it.

Since February 2008, the Censorship Bureau
has ordered a score of newspapers to ensure
the front page of their printed edition is exactly



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

the same as that on their website. They can only
post online what has already appeared in the
paper version, under threat of closure of the
website. These steps have been taken against
the weeklies Weekly Eleven (http://www.week-
lyeleven.com/), 7 Days News
(http://www.planet.com.mm/news/), Myanmar
Times  (http://www.myanmar.com/myanmar-
times/), Flower News (http://www.myanmar-
visa.com/flowernews/index.htm), Yangon Times
(http://www.theyangontimes.com/), and the
monthlies Popular, Action Times, Snapshot, Yati,
Tharapu and Fashion Image.

No news must be sent abroad

The harsh jail sentence against Zarganar was
chiefly due to the fact that he had spoken to for-
eign media, particularly the BBC World Service,
about delays on the part of the military authori-
ties in providing assistance to the victims of cy-
clone Nargis. The regime takes good care to
shut down any source of information when
Burma is at the centre of the news, as happened
in September 2007, for the first since 1988,
when Buddhist monks withdrew their support
form the regime and demonstrated against the
dictatorship of General Than Shwe. The author-
ities then cracked down, isolating the country
from the international scene by making it impos-
sible for information to be sent abroad online.

As the first anniversary of the “Saffron Revolu-
tion” approached, four news websites based
abroad were regularly targeted in denial-of-
service attacks. These attacks consist of simul-
taneously sending thousands of requests to a
server in order to block it. The magazine The Ir-

rawaddy (http://www.irrawaddy.org), as well as
the online daily The New Era (http://www.khit-

land, were targets of cyber-attack in September
2008, preventing them from putting out news.
Despite the creation of a mirror site (http://their-
rawaddy.blogspot.com), The Irrawaddy saw its
hits reduced by half in three months.

The exiled media website the Democratic Voice
of Burma, as well as Mizzima, devoted to news
on Burma suffered the same type of attacks
since August 2008. These were stepped up be-
tween 15 and 22 September, during which time
both sites were equally inaccessible outside the
country.

At the start of October 2008, the capital’s cyber-
cafés were inspected by soldiers who ques-
tioned clients about the sites they were looking
at as well as the people with whom they were in
contact online. According to their owners, the
connections speeds were considerably re-
duced, making downloading photos and videos
virtually impossible.

More information :

http://www.dvb.no/ (Democratic Voice of
Burma): Burmese media based in Norway.
http://www.bma-online.org/ (Burma media as-
sociation): independent organisation founded by
Burmese journalists and writers in January 2001
to defend freedom of expression in Burma,
member of a network of partner organisations
of Reporters Without Borders.
http://www.burmanet.org: Burmanet News
http://www.irrawaddy.org: website of exiled op-
position magazine The Irrawaddy.
http://jotman.blogspot.com/: news blog on the
country and international news.
http://www.blc-burma.org/html/myan-
mar%20law/Ir_ e mI96_08.html : the 1996

pyaing.org), whose websites are hosted in Thai-

law regulating the Burmese Internet.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

China

Domain name : .cn

Population : 1,321,290 000

Internet users : 300,000,000

Average cost of an hour’s connection in a cy-
bercafé : about 1.50 euros

Average monthly salary : about 170 euros
(People’s Bank of China)

Number of private access providers : figure
not available

Number of public service providers : figure
not available

Number of cyber-dissidents imprisoned : 49

The Chinese government has the sorry dis-
tinction of leading the world in repression of
the Internet. With the world’s largest number
of Internet users, its censorship mechanisms
are among the world’s most blatant. How-
ever, the authorities are rarely caught nap-
ping on the content of articles

posted online.

The Beijing Olympics were the oc-
casion, under pressure from the
media, for websites to be un- .
blocked so that journalists could

have access to news worldwide.

However, it was especially the

English versions of Wikipedia, YouTube and
Blogspot that were made accessible. The Chi-
nese versions of these sites remained blocked
and most foreign-based Chinese news websites
are still inaccessible.

Nearly 40,000 employees of the state and the
party monitor files circulating on the Internet.
Since it was introduced into the country in 1987,
the authorities have controlled the information
available through their expertise on the Web. For
example, the largest blog platform used in the
country is monitored by the information ministry.
Since all the blogs on this platform are hosted in
China, the government can easily control them
if they consider their content to be contrary to
the Party’s principles. In 2008, nearly 3,000
news websites were made inaccessible within
the country.

The censorship system is highly organised. The
Information Bureau of the Council of State and
the Publicity Department (formerly the Propa-
ganda Department) are the main instruments of
censorship. They tirelessly send instructions to
websites. One such example: “The newspaper
Minzhu yu Fazhi Shibao (Democracy and Legal

e

Times) is using unregulated sources of informa-
tion. We ask you therefore not to use articles
originating with this newspaper. Websites which
have reproduced them are asked to delete them
immediately. Please reply to this message”. This
order was sent to websites on 8 May 2006 by
Fan Tao, deputy director of the Internet news
management bureau in Beijing.

The government filters news through the use of
key words. These “banned” words can some-
times be replaced by asterisks and controlled
by moderators before they are posted online.
For example, all the words associated with the
pro-democracy movement, bloodily suppressed
by the authorities, on Tiananmen Square in 1989
are prohibited on the network: “1989.6.4”, “stu-
dent wave of 89”, “student movement of 89”,
“unrest”, “riots”, “massacres”, “rebellion” and
so on. Internet users tend to use signs such as
“ e A\ ", between the words to avoid cen-
sorship, but websites have installed
new filters that can detect these
codes. Websites even pick up
homonyms and synonyms. There are
today around 400-500 banned key
words relating to the events of 4
June 1989.

The information ministry launched a
major filtering campaign on 5 January 2009, in a
bid to counter pornography. The minister urged
all Internet actors to redouble their vigilance on
content of websites to which they allowed ac-
cess. The authorities particularly asked hosts
and access providers to regulate online publica-
tions themselves, which the state enterprises
did. But among the blocked websites were the
New York Times and the political blog portal Bul-
log (http://www.bullog.cn), because this one
“posts a huge amount of negative news in the
political field”, the information ministry said.

A “Made in China” Internet that mistrusts all
competition

Control exercised by the Chinese Communist
Party is eased greatly by the fact that it is serv-
ices provided by Chinese companies that attract
the use, ahead of Yahoo! and Google, the most-
used search engine is Baidu.cn, which makes
up 60% of searches (20% for Google) and
scrupulously filters “subversive” content. On
subjects such as the “Tiananmen massacre” or
“Charter 08” the following message appears:
“Some results are not displayed according to
laws, rules and politics”.



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

The most used blog platform is Sina, which was
the first to obtain a government licence to post
news. It is subjected to a self-discipline pact im-
posed by the Internet Society of China (ISC), af-
filiated to the Chinese ministry of industry and
information, in August 2007. The pact “encour-
ages” registration of the identity of clients before
posting their articles and keeping their personal
information. The judicial authorities effectively
have a monopoly on the closure of certain web-
sites.

Far from easing the pressure, the government
has issued new regulations that came into force
in January 2008, forcing websites to obtain ad-
vance permission from the government.

Foreign Internet sector companies are also
being brought to heel. The Google search en-
gine google.cn, has been censored since 2004.
Yahoo! was pushed into denunciation during the
riots that shook Tibet in March 2008 and it
posted portraits of four Tibetan demonstrators
alongside an appeal for witnesses. Shortly af-
terwards, one of the demonstrators gave himself
up and another was arrested after being de-
nounced. The same goes for the company
Skype which, following an agreement with Chi-
nese firm TOM, allows the authorities to inter-
cept its communications.

Online information in defiance of the author-
ities

According to the China Internet Network Infor-
mation Center (Cnnic), the symbolic bar of 300
million Internet users was passed in January
2009. One quarter of these have their own blog.
Despite “preventive” control of the flow of infor-
mation, a space for expression does exist for
Chinese Internet users. Individuals have
achieved prominence thanks to their online work
as “citizen journalists”. The blogger Zhou
Shuguang, nicknamed Zola, has won the con-
fidence of his readers by covering social issues.
His website, which is not censored inside the
country, has become a reference in China. The
blogger, who has become the spokesman for
the conditions of Chinese workers, is however
watched by the local authorities who, for exam-
ple, banned him from going to Beijing during the
Olympics. He is also unable to leave the coun-
try.

Currently, 49 cyber-dissidents and bloggers are
behind bars, most of them for “revealing state

secrets abroad”. And 2009 is a test year for the
circulation of news online. Two historic anniver-
saries are coming up this year: the 50th anniver-
sary of the uprising of the Tibetan people and
the 20th anniversary of the Tiananmen revolt. A
crackdown has already begun to prevent things
getting out of hand. The renowned human rights
defender Liu Xiaobo was arrested on 8 Decem-
ber 2008 for posting an article online based on
the 1977 Charter of Czechoslovak dissidents.
More than 300 intellectuals and human rights
activists were the original signatories of “Charter
08”, which calls for democratic reform and re-
spect for basic freedoms. Liu Xiaobo is still
awaiting trial.

Three subjects were widely followed and dis-
cussed by Internet users in 2008 and 2009: the
organisation of the Beijing Olympics in August
2008, the Sichuan earthquake in May 2008 and
the scandal of the contaminated milk sold by the
Sanlu factory, which sickened 12,900 babies,
two of whom died.

The Beijing Olympics in August 2008, focused
international attention on China. Militants took
advantage of the opportunity to repeat their de-
mands. Hu Jia was one of these, calling for
democratic reform. He was arrested in Decem-
ber 2007 and sentenced to three and a half
years in prison for “incitement to subversion of
state power” on 3 April 2008. The Internet ac-
tivist used his blog to condemn repression of
human rights defenders by the Chinese regime.

Internet users criticised the distribution of aid
after the Sichuan earthquake and called for a
national mobilisation. One of them, Huang Qi,
has been held since 10 June 2008 in the
Sichuan capital of Chengdu for posting articles
on his website www.64tianwang.com condemn-
ing the poor management of international aid by
the local authorities.

The scandal of the contaminated milk at the
Sanlu factory, broke on 14 September 2008.
However, a journalist on the magazine Nanfang
Zhoumo (Southern Weekly) turned out to have
had most of the information about it since July
2008. If he had been authorised to reveal the in-
formation as soon as it was known, the cata-
strophic health consequences of this food
poisoning — nearly 13,000 children affected and
at least two deaths — could have been very
much reduced. But for reasons connected with
China’s image, the information was officially cen-



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

-sored before and during the Olympic Games.
The government sent the media written censor-
ship instructions, including Article 8 that said
“any subject linked to food safety, such as min-
eral water being a source of cancer cannot be
published”.

More information :
http://cmp.hku.hk/: website of the Study centre

for Journalism and Media at Hong Kong Univer-
sity (English).

http://boxun.us/news/publish/ (Boxun): news
website on China (English and Mandarin).

http://crd-net.org: website of Chinese Human
Rights Defenders (English and Mandarin).
http://www.hrichina.org/: website of Human
Rights in China (English).
http://www.xinhuanet.com : official Xinhua news
agency (English, Mandarin).
http://sirc.blogspot.com : blog on the Internet in
Asia (English).

http://blog.sina.com.cn/xujinglei : blog of Chi-
nese star Xu Jinglei, the most popular in the
country (Mandarin).




REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Cuba

Domain name : .cu

Population : 11,200,000

Internet users : 1,310,000

Average cost of one hour’s connection in a
cybercafé : 1.20 euro for the national network -
4 euros for international.

Average monthly salary : 13 euros

Number of private access providers : 0
Number of public access providers : 2
Number of cyber-dissidents imprisoned : 0

Cuban Internet users can now connect to the
international network but at a crippling price.
The Raul Castro government’s promise in
2008 to put an end to “excessive prohibi-
tions” has very far from been kept.

Since May 2008, Cuban citizens have been al-
lowed to use Internet connections in tourist ho-
tels. They can look at foreign websites that are
not filtered by the authorities. But, for the minis-
ter of information science and
communications, Boris Moreno,
“The use of the Internet [must
serve] to defend the Revolution
and the principles in which [Cuba]
has believed for years”. L)

The network is in fact closely

monitored by the Cuban Supervi-

sion and Control Agency which comes under
the information ministry. This body awards li-
cences, fixes prices and connection possibili-
ties. In addition, the island only has one Internet
service provider, ETEC SA, that offers one of the
world’s most restricted networks. Cybercafés
are few and far between.

The island should be connected to the network
between now and 2010 thanks to a fibre optic
cable via Venezuela, to get round the embargo
imposed by the USA since 1962. Chinese com-
pany Huawei has financed the connection for
the west of the island at a level of 40% but these
works will not allow very significant web access.

The island with two networks

The Cuban Internet is divided into two networks.
The “national” network only allows access to
government websites and a .cu email address,
carefully controlled by the authorities so that no
“subversive” message gets on to it. This “col-
lective” connection is provided free to universi-
ties and doctors for example. For others, a

N

connection is three times cheaper than the interna-
tional network.

Until May, the international network was re-
served for foreigners in Cuba, who could get ac-
cess to it from hotels to which Cubans were
denied access. The international network how-
ever remains one of the most difficult to access,
failing any means of getting round censorship.
Search engines Yahoo! and Google are for ex-
ample inaccessible because of the US embargo
on the island. If one types “google.fr”, one is
redirected to the pages of the official Cuban
newspaper (Granma) or of the state news
agency Prensa Latina. But the information avail-
able on this network has also been selected by
the Cuban government, which block access to
websites such as the BBC, Le Monde, and
Nuevo Herald (Miami-based Spanish-language
daily).

Government administrative staff are among the

very few privileged people whom the regime al-
lows to connect at no charge to the
international network using access
codes they are provided with. Others
have to pay from 6 to 12 dollars an
hour, which is a considerable sum for
a Cuban citizen.

Profile of a blogger

Despite the access problems, Cuba’s few blog-
gers are very active, their posts relayed by the
Cuban community in the United States, chiefly
putting out news about the situation on the is-
land.

Since Raul Castro took power on 24 February, it
is no longer an offence to own a laptop com-
puter or a mobile telephone. However the mar-
ket price is a deterrent, often equivalent to
several months’ salary. Some Cuban bloggers
share access codes and computers to get
themselves heard but they know they are run-
ning risks.

In fact, Cuban Internet users face up to 20 years
in prison if they post an article considered to be
“counter-revolutionary” on a foreign-hosted
website, and five years if they connect illegally
to the international network. In one such case, in
2007, journalist Oscar Sanchez Madan, corre-
spondent for Cubanet in Matanzas province,
was sentenced to four years in prison “for ten-
dency to social dangerousness”. Under this pro-



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

-vision of Cuban criminal law, any citizen, even
if he has committed no offence, is liable for im-
prisonment in the name of the threat he could
pose to society. Despite this, a score of citizens
regularly post blogs from Cuba, even if they are
inaccessible on the island. They are often not
their own administrators because the network is
too restricted and often too slow.

Since 20 March 2008, the platform
Desdecuba.com (www.desdecuba.com), which
includes an online magazine, Consenso, and six
blogs, has been inaccessible from public con-
nection points, although it can be accessed
from cybercafés and hotels. The few private
connections used for professional reasons or in
secret, take at least 20 minutes to upload a wel-
come page, making it impossible to edit com-
ments or to moderate them.

Some dissident voices have been targeted by
the authorities. The blogger Yoani Sanchez

(www.desdecuba/generacionY), laureate of the

Ortega y Gasset prize in the “digital journalism”
category, cannot leave Cuba since the authori-
ties refuse to give her a passport. The authori-
ties have also used their power of dissuasion to
cancel a meeting she tried to organise between
the island’s bloggers in December 2008. Her
blog is one of the rare breaches in the informa-
tion control dam, and has led to her being ac-
cused of “illegal activity”.

More information :

http://www.cubanet.org : website of an inde-
pendent journalist in Cuba (English and Span-
ish).

http://www.desdecuba.com/generaciony:
(Generacion Y): Yoani Sanchez’s blog in Havana
(Spanish).

http://www.granma.cu : website of official daily
Granma (French, English, Spanish).
http://www.prensa-latina.cu : website of govern-
ment news agency (English, Spanish, Russian,
Turkish, Italian, Portuguese).

10



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Egypt

Domain name : .eg

Population : 81,713,517

Internet users : 10,532,400

Average cost of an hours connection in a cy-
bercafé : about 0.15 centimes (euro)

Average monthly salary : about 40 euros
Number of private service providers : 208
Number of public service providers : 1
Number of imprisoned bloggers : 2

The vitality of the Egyptian blogosphere on
the international scene is far from being an
advantage for the bloggers involved, who are
among the most hounded in the world.

Three bodies run the Egyptian Internet: The In-
formation and Decision Support Centre — which
also advises the authorities in the socio-eco-
nomic and political field; The Supreme Council
of Universities — because the net-
work was initially developed to
ease exchange of information in
the academic world - ;as well as
Telecom Egypt, which owns one of
the country’s biggest service )
providers, TEData.

There are more than 200 private

service providers. Each public Internet access
point can provide the user with a telephone
number to go online via a modem. Despite the
government’s efforts to make computers more
affordable, the Internet penetration rate remains
low at 12.9%. But ADSL, launched in 2004, is
attracting more and more users; there were
427,100 in December 2008, twice as many as in
2007.

Since the beginning of 2007, the government
has stepped up its surveillance of the Web in the
name of the fight against terrorism. Officials
monitor information exchanged online and cy-
bercafés have to obtain a licence from the
telecommunications ministry under threat of clo-
sure. Some cybercafé owners have said that
they had been ordered to note and file all their
customers’ identity card numbers. Large num-
bers of people use these cybercafés that are
under surveillance because the charges are so
much lower than that of individual subscriptions,
sometimes shared between several users. The
authorities have since last summer applied reg-
ulations to access to the WiFi network, which is
having a direct impact on freedom of expres-

S

sion. To connect to the wireless network, a cus-
tomer has to provide a mobile phone number
and some personal data such as identity card
numbers, address and so on, which gives rise
to concerns about freedom of speech.

The banner of the state of emergency law

Unlike its Saudi and Syrian neighbours, Egypt is
a country in which freedom of speech does still
exist. An independent press has developed and
criticism is permitted.

More than a space for expression, the Web has
become a space for action, particularly through
social networks, which little by little have started
taking on the role of trade unions, which were
banned under the state of emergency law. In
force since 1981, the emergency legislation
banned trade unions from political activities. But
the most active Internet users call virtual rallies
that can give rise to genuine political
demands. One group, created on the
social networking site Facebook, and
boasting more than 65,000 mem-
bers, was used to channel protests
in April 2008. Calling on Egyptians to
“stay home”, it contributed to a gen-
eral strike and one of the largest ex-
pressions of unrest in several years.
Since no law regulated this space, the interior
ministry in 2002 set up a department responsi-
ble for investigating online offences. As a result,
security forces arrested around 100 bloggers in
2008 for “damaging national security” .

One of the members of the 6 April Facebook
group, Esraa Abdel Fattah Ahmed spent two
weeks in prison for being a member of this
group. Its creator, Ahmed Maher, a 27-year-old
engineer, was detained and beaten for 12 hours
by police in Mahalla, north of Cairo, who wanted
to identify the rest of the group. Shortly after-
wards, another blogger, Kareem El-Beheiri,
spent 73 days in custody in connection with ar-
ticles posted on his blog
(http://egyworkers.blogspot.com/), dealing with
workers’ rights and official corruption.

Currently, two cyber-dissidents are behind bars
because of the opinions they have posted on-
line. Dia’Eddin Gad, aged 22, was arrested at
his home in Kattour, in Gharbiyah province, in
the Nile delta on 6 February 2009. He started a
blog in January 2009, “A voice in anger”
(http://soutgadeb.blogspot.com), on which he

1



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

posted articles criticising the Egyptian govern-
ment’s stance on the Israeli-Palestinian conflict,
where he presented himself as “an Egyptian
citizen who loves his country and wishes it long
life along with its courageous people”. He is
being held in an unknown detention centre and
the authorities have not provided any explana-
tion.

On 22 February 2007, Abdel Kareem Nabil
Suleiman, aka “Kareem Amer”, was sen-
tenced to three years in prison for “insulting the
president” and one year for “incitement to ha-
tred of Islam”, because of his comments on an
Internet forum seen as overly critical of the gov-
ernment. He used his blog to regularly con-
demn abuses on the part of President Hosni
Mubarak’s government and the country’s high-
est religious authorities, in particular the Sunni
university of al-Azhar, where he was studying
law. He has become a symbol of political re-

pression by the authorities against bloggers in
the Arab world. He was the laureate in the
cyber-freedoms category of the 2007 Reporters
Without Borders — Fondation de France prize.

More information :

http://www.idsc.gov.eg/ : site du Centre d’in-
formation et de décision (anglais et arabe).
http://www.hrinfo.net : site de I’association
HRInfo, défenseur des droits de ’lhnomme dans
le monde arabe (anglais et arabe), membre du
réseau des organisations partenaires de Re-
porters sans frontieres.

http://www.ise.org.eg : site de la « société
égyptienne de I'Internet » (anglais et arabe).
http://misrdigital.blogspirit.com/ : blog de Wael
Abbas (arabe principalement. Quelques articles
en anglais).
http://www.karam903.blogspot.com : blog de
Kareem Amer (arabe).

12



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Iran

Domain name : .ir

Population : 72,769,694

Internet users : 23,000,000

Average cost of an hour’s connection in a cy-
bercafé : 70 centimes (euro)

Average monthly salary : 200 to 300 euros
Number of private service providers : more
than 50

Number of public service providers : 1
Number of imprisoned cyber-dissidents : 4

Iran leads the way in the Middle East in re-
pression of the Internet. According to the
Tehran prosecutor general’s adviser, the au-
thorities blocked five million websites in
2008. However the country has

the region’s most militant blog-

gers, four of whom are currently

in prison.

Internet penetration is above aver-

age in the region and in the run-up

to presidential elections due on 12

June, the authorities appear to be

stepping up their control. The main service
providers rely on the state-run Iranian Telecom-
munications Company (ITC). Despite the exis-
tence of private companies, the state remains
the main actor in the market and instructions
given by the Minister of Culture and Islamic Ori-
entation, Mohammed Saffar Harandi, are quickly
applied.

The Iranian parliament’s justice commission on
3 November 2008, decided to set up a new fil-
tering committee ratifying some articles in the
draft law on “Internet offences”. However, since
2008, the government has already had in place
a commission dedicated to establishing a black-
list of websites seen as “illegal”, including
YouTube, Facebook and Orkut. Moreover, a
draft law dating from 2 July 2008, is in the
process of being adopted, that punishes with
the death penalty “the creation of blogs and
websites promoting corruption, prostitution and
apostasy”.

A special prosecutor’s office makes decisions
on censorship and is made up of a team of com-
puter specialists. Tehran’s Prosecutor General
of Tehran, Said Mortazavi, said that it was
planned that “two special inspectors will work
together with the security services”. “This pros-
ecutor’s office has already dismantled two
groups working against the government on the

Internet,” he added in an interview with the offi-
cial news agency Fars. In this way, “The Internet
will be made safe because anti-religious and im-
moral activities will be tried there”. The com-
mander of the “special forces for moral security”
said on 8 February 2009 that “identifying
banned websites and arresting Internet users
that go on them is one of [its] responsibilities”. It
was the first time that the police raised this sub-
ject.

Crackdown on political bloggers increases in
run-up to presidential elections

The pro-government press considers the Inter-

net to be “subversive”. The authorities in 2008,

arrested or questioned 17 bloggers, seven more
than in 2007. More than 38 news
websites were censored and in the
run-up to presidential elections, for-
eign news websites are also being
censored.

The Persian-language website of the

German media Deutsche Welle

(www.dw-world.de/dw/0,,641,00.html)
has been inaccessible since 26 January, as has
the Persian-language site of Radio France Inter-
national (http://www.rfi.fr/actufa/pages/001/ac-
cueil.asp) and the Arabic-language site of
al-Arabiya television
(http://www.alarabiya.net/persian/). Reporters
Without Borders’ tests carried out on 26 and 27
January, found the blocking was affecting the
cities of Tehran, Qom, Ahvaz, Karaj, Tabriz,
Bousher, Meched and Chiraz. Against this back-
ground, Esmail Jafari, editor of the blog Rah
Mardom  (Voice of the People -
http://www.poutin.blogfa.com), was sentenced
on 6 December to five months in prison for hav-
ing covered a demonstration in front of the city
prefecture by around 20 workers in Bushehr,
south-west Iran, in protest at being sacked, in
April. He was sentenced for “publicity against
the regime” and “revealing information abroad”.

Since 24 January 2009, several news websites
criticising government policy or belonging to po-
tential opponents of the president, Mahmoud
Ahmadinejad, have also been made inaccessi-
ble by various service providers. Farda News
(www.fardanews.com) and Parsine (www.par-
sine.com), both close to Tehran mayor, Mo-
hammed Bager Qalibaf, a rival of Mahmoud
Ahmadinejad, have been closed down. Like-
wise, on 22 February two sites were blocked
that supported the candidacy of the reforming
ex-president Mohammad Khatami to the 12June

13



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

presidential elections. They were Yarinews, an
information portal for Khatami supporters and
the website Yaari, which collects messages of
support for the former president.

Repression not only affects the authors of criti-
cal comments about the outgoing president,
who is determined to protect his political image
ahead of 12 June, Journalist Mojtaba Lotfi was
arrested on 8 October for posting online re-
marks by the ayatollah Hossein Ali Montazeri, a
renowned opponent of the Supreme Guide of
the Islamic Revolution, as well as remarks by the
ayatollah Ali Khamenei, critical of a statement
by President Ahmadinejad that Iran was the
“world’s freest country” (http://www.amontaz-
eri.com/farsi/default.asp). He was sentenced on
29 November 2008 to four years in prison and
five years banishment by a special cleric court in
the city of Qom, in the central-north of the coun-

try.

The blogger Hossein Derakhshan, who is often
invited to speak about the state of the Internet at
international conferences, was arrested on 1st
November 2008. One of the reasons for his ar-
rest was posting articles about key figures of the
Shiite faith on his blog (http://www.hoder.com).
According to his family, he is still being detained,
while an investigation into his case is being held.

Women continue to be targeted for harass-
ment by the authorities

Crackdowns on Internet users and the Internet
are all the more significant since they are recog-
nised internationally for their criticism of the poli-
cies of President Ahmadinejad.

The Iranian women'’s collective behind the cam-
paign, “One million signatures for the abolition
of discriminatory laws against women”,
launched in 2005, won the Simone de Beauvoir
prize for the freedom of women on 9 January
2009, securing themselves a major role in this
struggle. Posting the collective’s message on-
line ensured high visibility on the international
scene. But on the other side of the coin, it also
ensured unprecedented hounding by the au-
thorities. Women bloggers who took part in this
campaign were summoned to a revolutionary
tribunal at least three times in 2009. Five of them
(Parvin Ardalan, Jelveh Javaheri, Maryam

Hosseinkhah and Nahid Keshavarz) were sen-
tenced to six months in prison for “publishing
news against the regime”. The authorities’ ac-
cusations centre on their contributions to the
online newspaper Zanestan (The City of women
- http://herlandmag.net/) and Tagir Bary Barbary
(Change for equality - http://we-change.org/).

At the end of 2008, Tagir Bary Barbary suffered
its 18th incident of blocking in two years and
http://www.feministschool.com its eighth. The
blog http://www.zhila.net, run by Jila Bani
Yaghoub, lawyer and director of
womeniran.com who regularly defends rights for
women in Iran, is also inaccessible. Blogger
Shahnaz Gholami, a member of the Association
of Women Journalists (ARZ), who has been par-
ticularly involved in the women'’s rights struggle,
spent 69 days in custody. This editor of the blog
Azar Zan (http://azarwomen.blogfa.com) was ar-
rested because the authorities considered that
“the articles were damaging to national security”
and that “the accused clearly said that she had
posted these articles on her weblog”.

Another sign of deteriorating freedom of expres-
sion in Iran came on 21 December when the Cir-
cle of Human Rights Defenders, providing free
legal aid to Iran’s journalists and human rights
activists, founded in Tehran in 2002 by lawyer
and Nobel Peace Prize winner, Shirin Ebadi,
was closed on the order of the authorities.

More information :

http://www.advarnews.us/ : website of a stu-
dent organisation on human rights in Iran (Farsi).
http://www.entekhab.org/ : news website of the
conservative party (Farsi).
http://norooznews.ir/ : news website of the re-
formist party (Farsi).

http://www.farsnews.com/ : website of the offi-
cial news agency (English and Farsi).
http://we-change.org/ : Tagir Bary Barbary -
(Change to equality - Farsi and English): femi-
nist newspaper to which Maryam Hosseinkhah
contributes.

http://irwomen.net/ : website of the Association
of Iranian Women (Farsi).
http://www.feministschool.com/ : Iranian femi-
nist website (Farsi).
http://www.humanrights-ir.org : website of the
Circle of Human Rights Defenders (Farsi).

14



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

North Korea

Domain name : .kp

Population : 23,479,089

Internet users : not available

Average price of an hour’s connection in a cy-
bercafé : 6 euros

Average monthly salary : 20 to 35 euros
Number of private service providers : 0
Number if public service providers : 1

Number of imprisoned bloggers : 0

North Korea is a model of control of news and
information in a country where all forms of
communication are at the service of the regime.

The North Korean Internet, which operates like an
Intranet, has been available since 2000 and can
provide email, a censored search engine, a
browser and a few news sites that have been care-
fully selected by the government. The only avail-
able Web pages have been approved by the
authorities and come from the
data banks of the Democratic
People’s Republic’s  three
biggest libraries (The Grand Peo-
ple’s Study House and the Kim II-
sung and Kim Chaek
universities).The information
available is usually connected
with science and is only accessi-
ble to a few handpicked people like academics
and bureaucrats.

To get on the network, cybercafés owners must
obtain permission from the official Korean Com-
puter Center (KCC) which controls all online infor-
mation and is the service provider. Cybercafés
allow use of chat rooms and access to a restricted
network. Police made several raids on places offer-
ing more open access during the summer of 2007.
Since 2004, only foreigners and a few members of
the government have been able to use a non fil-
tered Internet through a satellite link with servers
based in Germany.

An agreement signed in December 2007 on greater
co-operation between the two Koreas allowed ac-
cess from 7am and 10pm for South Korean em-
ployees on the Kaesung industrial complex north
of the demilitarised zone and at the tourist site at
Mont Kumgang-san (Diamond Mountain), in the
east of the country, until 2008.

Internet at the service of the regime’s propa-
ganda

Only two websites are hosted under the domain
name “.kp”: the KCC (kcce.kp), which keeps the
North Korean network under surveillance, and that
of the governmental portal http://www.naenara.kp.
But government propaganda is not limited to these
two sites. The official news agency, the Korean
Central New Agency, kcna.co.jp, is supplied by
North Koreans producing propaganda from Japan.
The headlines of the articles reflect Kim-Jdong il’s
schedule and are put out in English, Russian and
Spanish. The same goes for the website Urimin-
zokkiri.com, which is devoted to the glory of the
“Dear Leader” Kim ll-sung, praising North Korea’s
“Juche” (self reliance) ideology and reporting on in-
augurations and presents received by Kim-Jong il.

There are a total of 30 websites of this kind and
South Korean police have identified 43 pro-North
Korean sites based abroad and which they say are
hostile to South Korea. Constantly vigilant
about his image, Kim Jong-il has in fact set
up websites addressed particularly to
South Koreans. His government on 26
January 2008 even accused its southern
neighbour of violating its citizens’ right to
information since sites reporting on Kim
Jong-il’s activities were inaccessible.

Even mobile phone use is regulated

The regime launched its first mobile phone service
in November 2002 but soon banned citizens from
using it, confining this privilege to the military elite.
The regime interrupted the service in 2004 so as to
“protect North Koreans from all foreign news” fol-
lowing a train accident in Ryongchun on the border
with China, that left 161 people dead, but also be-
cause of the growing black market in mobile
phones at the South Korean border. Since then,
Pyongyang has retaken control of the phone net-
work and on 1st February 2008, the government
signed an agreement with an Egyptian company
Orascom Telecom, allowing it to keep a grip on the
network for 25 years, under KCC management.
Since December 2008, it has cost almost the
equivalent of 400 euros to open an account — equal
to around ten month’s salary. The black market
therefore still thrives and Chinese mobile phones
have reached the border, allowing North Korean In-
ternet users to go online ... on the Chinese Web.

15



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

More information ;

http://www.dailynk.com/english/ : independent
North Korean daily produced by former North Ko-
rean journalists.

http://www.uriminzokkiri.com/ : Uriminzokkiri,
website dedicated to Kim Jong-il, created by the
government.English  version:http://www.urimin-

http://www.dprkorea.com/ : website promoting
tourism.

http://www.kcna.co.jp/ : KCNA, official govern-
ment news agency.

http://nkay.blogsome.com : collaborative human
rights blog.

http://www.linkglobal.org/ : Liberty in North

zokkiri.com/Newspaper/English/main.php).

Korea, human rights organisation (English).

16



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Saudi Arabia

Domain name : .sa

Population : 27,601,038

Internet-users : 6,200,000

Average cost of one hour’s connection in a
cybercafé : not available

Average salary : not available

Number of private service providers : 22 (of-
ficial figure)

Number of public service providers : 1
Number of imprisoned bloggers : 0

The Saudi authorities have not made official
their filtering of websites but they do crack
down on bloggers who challenge their
morality, whatever the nature of the de-
mands. A highly dissuasive policy in a coun-
try which does not have a criminal code and
which arrests authors of “content that is of-
fensive or violates the principles

of the Islamic religion and social

norms”.

In the first such move, Saudi au-
thorities in 2008 imprisoned the
blogger Fouad al-Farhan for more
than four months for posting on
his blog (http://www.alfarhan.org),
an article describing the “advantages” and “dis-
advantages” of being a Muslim. Nicknamed “the
godfather”, Fouad al-Farhan is one of the king-
dom’s best known bloggers. His arrest was a
message of intimidation to the blogosphere.
Saudi authorities arrested the blogger Hamoud
Ben Saleh on 13 January 2009 for having used
his website to describe his conversion to Chris-
tianity. His site, http:/christforsaudi.blogspot.com,
was added to the list of more than 400,000 that
are officially blocked to “protect Saudi society”.

Net filtering was initially carried out by the Inter-
net Service Unit, which comes under the De-
partment of Science and Technology at the King
Abdul Aziz University, but was entrusted in
March 2007 to a specialised commission linked
to the government. This commission stepped
up filtering to combat terrorism, fraud, pornog-
raphy, defamation and “violation of religious val-
ues”. Steps in this regard were taken at the start
of 2008 making legally responsible service
providers or distributors of computer equipment
who failed to observe the rules. So, a cybercafé
owner is liable to a prison sentence for posting
on his premises of an article contrary to these
“religious values”.

5

Easy export of censorship

The reach of the Saudi Internet is such that cen-
sorship affecting the kingdom sometimes spills
over to other countries using the same networks
to get connected. Since the end of 2008, the
Saudi Communications Authority has ordered
the blocking of some websites, because of their
content dealing with religious matters or morals,
making access to them impossible.

As a result, the hosting and web design site
Onix.com has been inaccessible since Decem-
ber in Saudi Arabia and in the United Arab Emi-
rates, along with the blog of Eve, a Saudi
woman who deals with the rights of women and
religious affairs in the country. Onix.com hosts
blogs including that of Ali al-Omary, the first
blind Arab blogger, whose site is highly popular
in the region.

But the Saudis also protect their
“friends” in the region. In January
2008, a Syrian organisation got a site
on the Saudi network that was criti-
cising Syria shut down. This very
popular website, Elaph, has however
been accessible again in Saudi Ara-
bia since 19 February 2009, without
any explanation from the authorities. The wide-
ranging website al-hora (http://al-hora.com/)
has been inaccessible since 25 December 2007.
It deals with all subjects, from politics to culture
and allows Internet users to post their own com-
ments.

Online exchanges are considered to be a factor
in immorality. Posting a comment on a website
deemed “immoral” by the authorities can lead
to arrest. This is all the easier since the kingdom
does not have a written criminal code. Security
services and courts base judgements on vague
and extremely broad notions of criminal law.

Social networks lead to immorality

Because of this, websites that promote ex-
changes between bloggers, such as virtual so-
cial networking sites, MySpace and Tagged, are
inaccessible in the kingdom. Certain sites allow-
ing users to get round online censorship are also
blocked, as is the Arabic version of the online
encyclopaedia Wikipedia. Censorship is very
broad, going from websites of political organi-
sations to those of non-recognised Islamist
movements, and including any publication with

17



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

anything to do with sexuality, so as to “protect
citizens from content that is offensive or violates
the principles of the Islamic religion and social
norms”.

In fact, Saudi women, who are not allowed to
work in shops or to drive cars, have enthusias-
tically taken to the Internet, making up two-
thirds of users in 2000. The appearance of blogs
has allowed them to express themselves freely
about their daily lives. That is why sites dealing
with the feminine condition are very widely fil-
tered. For example, the site “The voice of
women” (http://www.saudiwomen.net) has been
blocked since 15 October 2008 by the Saudi
Communications Authority, which considers it
to be contrary to official policy. But censorship
also bars any consultation of health advice
(breast cancer checks for example), because of
the use of key words.

The blogger Hamoud Ben Saleh is not the only
victim of online religious censorship. The blog-
ger and poet Rushdie al-Ghadir was arrested
by the Committee for the Propagation of Virtue
and the Prevention of Vice (CPVPV) on 4 No-

vember 2008. He was accused of blasphemy
over poems posted on his website
(http://rushdie.mkatoobblog.com). Al-Ghadir
was interrogated for eight hours by police in
Dammam in the east of the country and was
forced to promise not to write any more such
poems. The blogger laid a complaint against the
CPVPV the next day.

More information :

http://www.saudihr.org/ : human rights website
in Saudi Arabia (English and Arabic).
http://www.gulfissues.net/ : news website on
Gulf countries (English).

http://saudijeans.org/ : blog by a student in
Riyadh (English).
http://arabictadwin.maktoobblog.com/ : web-
site of the Saudi Union of bloggers (Arabic).
http://www.saudiblogs.org : aggregator of Saudi
blogs (English).
http://www.elaph.com :
Arab world (Arabic).
http://www.menber-alhewar.com : website dis-
cussing human rights in Saudi Arabia (censored
in the kingdom).

news website on the

18



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Syria

Domain name : .sy

Population : 19,747,586

Internet users : 2,132,000

Average price of an hour’s connection in a
cybercafé : de 50 centimes (euro)

Average monthly salary : about 140 euros in
the public sector

Number of private access providers : 4
Number of public access providers : 2
Number of imprisoned bloggers : 1

After China and Vietnam, the Syrian Arab Re-
public is one of the world’s most repressive
countries towards Internet users. Five cyber-
dissidents are behind bars for having gone
online.

At the outset, the government allowed the mar-
ket to develop, using rivalry among
access provider competitors to
help Syrians to get online more
easily. Six operators have shared
the market since 2005, STE (The
Ministry of Telecommunications),
the state-owned Syrian Computer
Society (SCS) and four private ac-
cess providers Aya, Cec-Sy, ZAD
and SyriaTech. It is no longer necessary to have
a particular professional reason to get an Inter-
net connection, just a matter of producing an
identity card or a passport.

Internet use continues to rise in Syria, even if
only 10% of the population use it. The price of
connection has gone down and Internet cafés
have flourished in poor neighbourhoods, often
connected through broadband. There are 40
times more users now than in 2004, an upsurge
that has prompted the authorities to control
news put out online. Surveillance and censor-
ship are commonplace on the Syrian Web. The
Syrian Computer Society, the country’s leading
access provider, can intercept emails and there-
fore monitor dissidents.

However, under the Syrian constitution adopted
in 1973, “every citizen has the right to freely and
openly express opinions, orally, in writing or by
any other means of expression [...].The state
guarantees freedom of the press [...] under the
law” (Article 38).

The Syrian “café”

Arrests linked to online activities are becoming
ever more frequent — a practice which has even

N

entered everyday language. Before arresting an
Internet user, police officers say they are going
to “drink a coffee”, meaning to interrogate
someone about their online activities.

At least five cyber-dissidents have been sen-
tenced to prison terms of six months to four
years since 2000. Some, like Mohammad Badi
Dak al Bab and Homam Hassan Haddad,
have been harassed by the authorities for con-
tributing to online publications “damaging state
prestige”, under Article 287 of the Syrian crimi-
nal code. The first of them was held in prison in
Adra (about 20 kilometres north-east of Damas-
cus) for six months, from 2 March to 17 Septem-
ber 2008. The second, a sociology student at
Damascus University, was arrested by the intel-
ligence services on 27 January 2009. Nothing
has been heard of him since. He previously
served three months in detention after being ar-
rested on 4 May 2008 because of his
online activities. He is in trouble over
contributions to several editions of
the magazine Boursates wa Aswak
(Stock exchanges and markets) and
several online publications.

Others, such as Kareem Arabiji, an

accountancy graduate from Damas-
cus University and Habib Saleh, a contributor
to the ~censored website Elaph.com
(http://www.elaph.com), have been held for
more than a year without trial.

Writer and poet Firas Saad was sentenced to
four years in jail on 9 April 2008 for posting
“false information” online. He is currently being
held in Saydnaya prison, north of the capital, ac-
cused of damaging “state integrity” and weak-
ening “national feeling”. Saad was arrested in
November 2006 for articles he posted on Syrian
websites, many of them banned within the
country. In them, he criticised the “defeatism” of
the Syrian regime in the Lebanon war of July
2006 and called government officials as “thor-
oughly corrupt, keeping down rather than de-
fending Lebanon”.

Security before service

Telecommunications minister, Amr Salem, de-
creed on 25 July 2007 that website owners
should keep personal details of authors of arti-
cles and comments. The following month he
sent a circular to the same people telling them to
make public the names of authors and com-
mentators contributing to their sites, under
threat of closure of their site. He added that

19



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

“there is no need for proof to know that some ar-
ticles and comments are false and that some ex-
pressions conflict with freedom of speech. Those
who publicise them are guilty of defamation or vi-
olating public morals”.

These measures allowed the authorities to arrest
the blogger Tariq Biassi
(http://alzohaly.ektob.com/), on 7 July 2007, for
posting an article criticising the Syrian security
services on an Internet forum. He was sentenced
on 11 May 2008, to three years in prison, after
being found guilty of “publishing false informa-
tion” and “weakening national sentiment” under
Articles 285 and 286 of the Syrian criminal code.

The government also does its utmost to limit ex-
changes between Internet users. Since then, the
authorities have blocked more than 160 websites
that are critical of the government. They use a fil-
ter system called “Thundercache” to control con-
tent, get rid of viruses and prevent downloading
of videos. This is why Skype is censored. The so-
cial networking site Facebook is banned on the
Syrian Web, along with YouTube and Amazon, of-
ficially for fear that Israeli secret agents might in-
filtrate it. It is also very difficult to set up a blog in
Syria. One of the biggest blog platforms,
Blogspot, which is owned by Google, is inacces-
sible and the Arabic blog platform, Maktoob, is
only partially available, some pages being
blocked because of their content. Political and
religious subjects are subjected to censorship
and the Kurdish question is also very sensitive.
Out of the 162 censored websites, almost a third
of them relate to the Kurdish community.

However filters put in place by the authorities to
block websites seen as “sensitive” are easy to
get round. Internet users often use the
“Lebanese server” — a connection via a long dis-
tance phone call to a Lebanese access provider
not subjected to Syrian restrictions and at no
extra cost. But there are also other solutions. One
example is the website of human rights defender
Mohammad al-Abdallah, Raye7 w mish RaJ3
(http://raye7wmishraj3.wordpress.com - | am
going and not coming back) which has been in-
accessible since 13 January 2009, but which is
now readable on a “mirror site” that reproduces
its content on the following address:
http://rwmr.wordpress.com.

More information

http://www.All4syria.com (Arabic): news website
on Syria, censored within the country.
http://www.arabnews.com (English): news web-
site about Arab countries.
http://opennet.net/research/profiles/syria (Eng-
lish) : tests by the Open Net Initiative on the Syr-
ian network.
http://www.ya-ashrafe-nnas.blogspot.com (Eng-
lish) : “Decentring Damascus”, blog by Razan,
Syrian defender of free expression online and
one of those behind the campaign for the release
of Tariq Biasi.

http://www.abufares.net/ (English ): architect in
Tartus. Blocked since April 2006.
http://tharwacommunity.typepad.com/whereto s
yria/2007/05/post 10.html (Arabic) : article on
Syrian filtering.

20



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Tunisia

Domain name : .tn

Population : 10,383,577

Internet users : 2, 800,000

Average price of one hour’s connection in a cy-
bercafé : between 50 centimes and 1 euro
Average monthly salary : 310 euros

Number of private access providers : 5
Number of public access providers : 7

Number of imprisoned bloggers : 0

The Internet was the target of numbers of at-
tacks in 2008 preventing all criticism of the
regime from being widely broadcast. But ironi-
cally it is the telecommunications sector that is
the motor of the Tunisian economy.

While there are now more than a score of access
providers, the operator Planet.tn, owned by one of
the daughters of President Zine el-Abidine Ben Ali,
still has the greatest share of the market. The pres-
ident continues to runs a very strict
policy on net filtering and self-censor-
ship seems to be the rule among
Tunisian bloggers. The Tunisian Inter-
net Agency (ATI) is the public regula-
tory body, which rents out bandwidth
to access providers.

The systematic filtering of opposition websites is
also backed up by an arsenal of instructions. Cy-
bercafés are under surveillance and under Tunisian
law their managers are responsible for the activities
of their customers and it is sometimes necessary to
produce ID to go online in a café. It is not unusual
either for owners to tell them not to browse some
sites that are seen as “subversive”. Instructions to
this effect are displayed on cybercafé walls.

Filtering websites is a widespread practice given
the popularity of cyberspace with the Tunisian peo-
ple. The 281 ‘Publinets’ — public Internet access
spots — are very popular with 18-25 year olds. The
best known human rights websites as well as the
main proxies like Anonymizer
(http://www.anonymizer.com/) and Guardster
(http://www.guardster.com/) are inaccessible.

Filtering is an everyday problem for Tunisian blog-
gers, who held a “day against blog censorship” on
4 November 2008. Since the country of Zine el-
Abidine Ben Ali is one of the most draconian on the
Internet., community information sharing websites
like Dailymotion, YouTube or Facebook are regularly
blocked because of content critical of the presi-
dent’s policies. Emails of some human rights ac-
tivists are also filtered.

)

A success which has its downside

Tunisia is one of North Africa’s most connected
countries and the success of the Web eases access
to news and information. But some websites are the
targets of computer attacks. Footage posted on the
Web on 10 April 2008, showed the seriousness of
clashes in the mining basin of Gafsa, in the south of
the country when the authorities put down a
demonstration in the cities of Redeyef and Ain
Moulares and were one of the rare sources of infor-
mation about the events there. On 11 June 2008,
the blogs samsoum-us (http://samsoum-
us.blogspot.com/2008/06/2eme-mort-virtuelle-je-
mhabitue.html), romdhane
(http://romdhane.maktoobblog.com) and RoufRouf
(http://roufrouf.blogspot.com) were made inacces-
sible over posts about clashes in Redeyef in April
between the army and workers angry at unemploy-
ment and food price rises, in which one demonstra-
tor was shot dead.

In two years, the news website Tunis-
news (http://www.tunisnews.net) suf-
fered two computer attacks and its list
of articles was destroyed in 2003 and
2006. Although Tunisnews does not
know who was behind the attacks, it
noted that they coincided with the
publication of articles critical of the
regime.

The year 2008 was one of the blackest in Tunisia
with more than a score of anti-establishment web-
sites hacked into or blocked. The blog of Tunisian
journalist  Zied  el-Heni http://journaliste-
tunisien.blogspot.com was blocked in October
2008 following the release of Reporters Without
Borders’ 2008 press freedom index (http://journal-
iste-tunisien.blogspot.com/2008/10/rsf-
classement-mondial-de-la-libert-de.html), in which
Tunisia was ranked 143 out of 173 countries sur-
veyed. It is however available on the following ad-
dress: http://journaliste-tunisien-2.blogspot.com/.

The news website, Nawaat.org suffered its worst
cyber-attack since it was founded, on 16 June
2008. Its database was wiped and its home page
changed. The blogs of human rights defenders
Sami Ben Gharbia (http://www.kitab.nl/) and As-
trubal (http://astrubal.nawaat.org/) were also af-
fected. Their blogs are still inaccessible because
parts of their databases were destroyed. The web-
sites have been partially restored since then.

The website of the magazine Kalima
(http://www.kalimatunisie.com/) has been inacces-
sible since 8 October 2008. It posted a report on

21



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

violent incidents in front of the Tunisian palace of
justice on 7 October, during which security forces
beat defendants under the noses of the judges. The
magazine’s editor said she thought the attack was
intended to censor this news.

Emails and personal connections under surveil-
lance

Personal details of individuals with Internet sub-
scriptions are transmitted monthly to ATI, which
manages the entire email system in Tunisia. The law
on Posts of 1998 authorises the interception of
electronic mail that “threatens public order and na-
tional security”.

Private connections belonging to some journalists
and opposition figures are cut for “technical rea-
sons” or the output is reduced so as to increase the
time it takes to download web pages, restricting
consultation of websites as a result. Such practices
gradually have a discouraging effect on the blogos-
phere, which shows less zeal for criticising govern-
ment policies. Some bloggers even give up
altogether. But computer security experts argue
that Internet connections should be individualised,
so that two Internet users criticising the regime
would not have the same connection or the time to
look up the same websites. Moreover this connec-

tion would not be specific to a particular computer
but to an individual account and the connection for
an individual would remain the same at home as at
the office.

It is not easy for human rights activists to access
their emails. Such messages coming from human
rights organisations like the International Associa-
tion for the Support of Political Prisoners (AISPP),
the news website Tunisnews or that of Reporters
Without Borders are often unreadable. Several
sources say that these emails arrive in their inboxes
and it is possible to open them, but the messages
are empty and once opened disappear from the
inbox. “It appears to be badly-concealed filtering”
one specialist said.

More information :
http://www.kalimatunisie.com : website of the on-

line magazine Kalima, critical of the government
(French and Arabic).

http://tn-blogs.com/ : aggregator of Tunisian blogs
(French and Arabic).
http://tunisiawatch.rsfblog.org/ : “For a free and

democratic Tunisia”, website censored in Tunisia.
https://www.sesawe.net/ (English): for more infor-

mation about “individual connections”.

22



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Turkmenistan

Domain name : .tm

Population : 5,136,262

Internet users : 70,000

Average price of one hour’s connection in a
cybercafé : officially about 6 euros, but 1.50
euros on the parallel exchange rate

Average monthly salary : about 150 euros
Number of private service providers : 0
Number of public service providers : 1
Number of imprisoned bloggers : 0

Two years after Gurbanguly Berdymukhame-
dov came to power, on 14 February 2007, the
spectre is fading of former president,
Saparmurat Niyazov, the “Turkmenbashi”
who turned the country into “Europe’s North
Korea”. But the Internet remains one of the
areas that the new government keeps under
tightest control.

Turkmen generally keep themselves informed
through satellite television. But the

government in January 2008 de-

cided to forbid satellite dishes and

to close companies that sold

them, making the Internet a vital

source information in such an iso-

lated country. The Turkmen service

of Radio Free Europe is one of the

very few sources of independent

news, but its journalists are regularly threatened
by the authorities.

Progress has been made in access to the net-
work, with several cybercafés opening in the
capital, Ashgabat, and in some provinces.
Today, there are around 15 across the country,
as promised by the new president when he took
office. Moreover, access is no longer reserved
for ministries, foreign embassies and interna-
tional organisations with a presence in the coun-
try. Some businessmen and even ordinary
individuals can get online.

Repression hidden behind technical obstacles
Since June 2008, private connections are autho-
rised by the country’s sole access provider,
Turkmen Telekom, which plans to connect 2,000
people mostly in the capital. But a private con-
nection remains expensive, about 6 euros a
month in a country in which the average salary
is equivalent to around 150 euros. Also, the con-
nection is slow and it can take an hour to check
emails.

In addition, cybercafés are open during working
hours and closed on weekends and public hol-
idays. And a customer going into a cybercafé for
the first time has to produce a passport and
enter personal information on the customers’
list.

A WiFi network became available in June 2008,
provided by the biggest Russian access
provider, MTS. It is available in Ashgabat, Balka-
nabat and Turkmenbashi, in the west of the
country. However use of this network is spo-
radic because its existence is not well known in
Turkmenistan where news and information is not
readily available. The Internet is used by just
over 1% of the population and Turkmen
Telekom, under state control, operates very
strict filtering.

As websites run by human rights organisations

and those of many news agencies are blocked.

Internet users try to get onto these sites by get-

ting round censorship but are fearful of the con-
sequences. A cybercafé in the
Dashoguz region in the north of the
country, was closed in May 2008
after a customer tried to get onto
several websites that are banned by
the government.

However, the government did raise

hopes that there could be liberalisa-
tion, when on 10 October 2007, EU representa-
tive for Common Foreign and Security Policy,
Javier Solana, and special central Asia repre-
sentative Pierre Morel visited the country. It was
even possible to leave comments on the official
government website www.turkmenistan.gov.tm
during their stay.

But Turkmen Telekom operates in the name of a
special department linked to the National Secu-
rity Committee, a government agency answer-
able to the interior ministry. It is this access
provider that blocks sites and monitors messag-
ing services. Turkmen Telekom says that no
messaging account has been created in the
country since 2002.

More information :

http://www.rferl.org/featuresarchive/country/tur

kmenistan.htm |: Turkmen service of Radio Free

Europe (English).
http://www.eurasianet.org : central Asia news

website (English and Russian).

23



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

-tive website on Turkmenistan. Neweurasiais a  http://www.untuk.org : UN website on Turk-

central Asia blog aggregator. menistan, launched on 8 February 2008.
http://http://www.newscentralasia.net/ : US-  http://www.chrono-tm.org : website created by
based news website about Turkmenistan. the “Turkmen initiative for human rights”.

Internet Ennemies

24



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Uzbekistan

Domain name : .uz

Population : 27,780,059

Internet users : 2,400,000

Average price of an hour’s connection in a
cybercafé : not available

Average monthly salary : about 50 euros
Number of private access providers : 447
Number of imprisoned bloggers : 0

Until 2006, more citizens of Uzbekistan had
Internet access than had mobile phones.
This is how the political opposition gets out
its messages, something that President
Islam Karimov wants to prevent.

Islam Karimov, who was re-elected head of
state on 23 December 2007, exercises very tight
control over the Internet. Websites do not have
to register with the authorities, but
everything is centralised and the
government blocks access to
most independent sites that criti-
cise its policies. State network,
UzPak, has been the only one in
the country since 2005 and all ac-
cess providers have to connect via
this network. However, a few of
the 447 private companies that deal in access
are intermittently connected to the Russian net-
work.

However, for 17 years, the president has cease-
lessly expressed his wish to see citizens ex-
pressing themselves freely. The network has
therefore developed and the number of users
never ceases to grow. But diversity of opinion is
not to be expected. Russian blog platform Live-
journal was blocked in February 2009 by Uzbek
access providers because it posted photos of a
local businessman. But Livedournal is one of
Uzbekistan’s most popular sites and the access
providers put an end to this censorship once the
news appeared on the Russian Web, which
boasts 38 million Internet users.

Opposition gradually eliminated

In 2005, the journalist and nephew to the presi-
dent, Djamshid Karimov, was forcibly admitted
to a psychiatric hospital after posting a series of
articles on the website of the independent
Uzbek news agency Ferghana.ru focusing on
corruption of the local administration and the
state of the peasantry in the Jizzak region. His
admission took place, in October 2006, even
though the doctors admitted that he was “a

g

well-balanced man in good health, intelligent
and educated”. The same year, the editor of an
independent news website Tribune-uz.info de-
cided to suspend its online work after coming
under pressure.

Since 2005, the stance of the foreign ministry
has however been clear: “Uzbekistan does not
have the capacity or the technical knowledge to
block access to the Internet”. However some
websites figure on the list of “sources of infor-
mation that provide destructive news” and
threatening “security of information”, of which
the government acknowledges the existence
but keeps secret. It generally concerns inde-
pendent news websites and those which defend
human rights. The website registan.net, which
deals with political questions in central Asia,
was blocked without any official reason being
given, on 15 March 2007. In July 2006, the web-
sites Neweurasia.net and
Uzmetronom.org were also made in-
accessible by the government.

Since the start of 2008, the website
uzngo.info, which is not however
seen by the authorities as an opposi-
tion site was also blocked. Its editor,
Alexey Dobryin, described it as
“provocation on the part of the authorities”. “The
blocking of the site came just after the victory of
Islam Karimov although he has not ceased to
claim for 17 years that the people want to be
part of a real civil society. It is highly regrettable
that the Communications and Information
Agency of Uzbekistan, which a number of tal-
ented and competent people work for, is much
like George Orwell’s ‘Ministry of Truth’”, he said.
The site was one of the most reliable sources of
information about civil society.

The law on media freedom, adopted in 2003,
imposes a series of restrictions on the circula-
tion of news online. Article 4 lays down that “the
freedom to inform the public can be limited in
the name of the protection (...) of the commu-
nity’s moral values, national security and the
country’s spiritual, cultural and scientific poten-
tial”. The vague formulation of these principles
leaves wide scope for interpretation and for ex-
tensive and abusive censorship. The same is
true of other articles that invoke the “preserva-
tion of cultural and historic values” or “social
stability”. An amendment was made to the law
on 15 January 2007, defining websites as
media, giving the government even greater con-
trol over this space.

25



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

More information :

http://uzbekistan.neweurasia.net : collaborative
website on Uzbekistan. The website Neweurasia

is a platform for central Asian blogs (English,
Russian, Uzbek, Kazakh, Tajik, and Kirghiz).
http://ferghana.ru : independent news agency
for countries of central Asia (Russian and Eng-
lish).

http://www.centrasia.ru : news website on cen-
tral Asia (Russian).

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=24840 :
“Islam Karimov everywhere, elections nowhere!”

Reporters Without Borders report on media cov-
erage of the 2007 presidential campaign.
http://www.eurasianet.org news website
Eurasianet.
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/uzb
ekistan.html : Uzbeck service of Radio Free Eu-
rope/ Radio Liberty.

http://eng.bir.uz/news : National news agency
(Russian, Uzbek, English).

26



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Vietnam

Domain name : .vn

Population : 86,116,559

Internet users : 20,669,285

Average price for an hour’s connection in a
cybercafé : about 2 euros for tourists. Generally
less expensive for Viethamese nationals.
Average monthly salary : about 54 euros a
month (US State Department)

Number of private access providers : 8
Number of public access providers : 2
Number of imprisoned bloggers : 7

Since it has found itself unable to control the
content of blogs and online expression, Viet-
nam has adopted very harsh rules to crack
down on dissident voices.

Since 2002, Vietnam has equipped itself with a
cyber-police force that filters “sub-

versive” content and keeps cyber-

cafés under surveillance.

Viethnam’s young population has

taken to the Internet with enthusi-

asm, whether for computer games

or getting news. But the mastering

of the network by pro-democrat

militants disturbs the authorities

and political content is regularly blocked under
the auspices of the interior ministry.

“A blog is a personal news page. If a blogger
uses it for general news like the press, he is
breaking the law and will be punished”, Deputy
Minister for Information and Communications,
Do Quy Doan, said in February 2009 .

Official control of Internet access began on 6
June 1996 through the General Direction of
Posts and Telecommunications. Until 19 No-
vember 1997, the Internet was limited to email
and local data bases. The state, shareholder in
all access providers, follows to the letter Article
33 of the 1992 Constitution, under which “the
state must suppress all activities in the fields of
culture and information that harm national inter-
ests, destroy the personality, moral values and
lifestyle of the Vietnamese people.

Foreign companies urged to co-operate

There are almost a million blogs in Vietnam in a
population of 85 million. Unlike China, Vietham
has not created easily controllable blog plat-
forms. More than 80% of Vietham’s Internet
users are hooked up to the American compa-
nies Google and Yahoo!, thus with websites

hosted abroad, which the authorities can block
but cannot shut down. In order to keep control,
the government has strengthened already exist-
ing laws that ban all forms of online opposition.
A decree on Internet management and elec-
tronic communications that came into force in
September 2008 lays down that “opposition to
the Socialist Republic of Vietnam is forbidden”
(Article 6).

The ministry of information and communications
is also planning to put forward co-operation pro-
posals to regulate the content of blogs using
foreign companies’ platforms, under which they
would have to accept to provide information
about their customers.

In fact, a government notice, Circular n°7, came
into force on 20 January 2009, which is de-
signed to control blogs and their content. It is
now illegal for a blogger to post arti-
cles under another identity. Blogs
can only carry strictly personal infor-
mation (Article 1) and it is banned to
“put out press articles, literary works
or other publications banned by the
press law” (Article 2). Moreover,
every six months, at the request of
the authorities, hosts must make a
report on the activities of their customers includ-
ing the number of blogs they run and their sta-
tistics as well as details of blogs that violate
rules established by the host (Article 6).

For Deputy Minister of Information and Commu-
nications, Do Quy Doan, “Bloggers are super-
vised to prevent them from entering into illegality
or putting out false information: criticising the fa-
therland, the work of constructing the country,
denigrating and damaging the honour and
human dignity of an individual, and organisation,
dividing the unity of the nation...”.

Seven cyber-dissidents behind bars

The Vietnamese authorities have a very intrusive
surveillance system of people who are critical of
the regime, the most common method being
phone-tapping. But they have also been using
filtering of emails and Internet accounts.

A few days before the Olympic torch was due to
pass through Ho Chi Minh City, on 19 April
2008, the journalist and blogger, Nguyen Van
Dai, better known as Dieu Cay
(http://blog.360.yahoo.com/blog-Fqy69mcye-
quwJv.MxrhJO sXCZbkCw--?cg=1), was ar-
rested in the city of Dalat, south Vietnam. Five

27



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

days later he was charged with “tax fraud” and
sentenced to two and a half years in prison, on
4 December. According to his son, Dieu Cay
had been closely watched since his participa-
tion at the start of 2008 in demonstrations in
Ho Chi Minh City in protest against Chinese
policy in the Paracels and Spratley archipel-
ago. Police have harassed his family and his
property has been seized. Some of his col-
leagues have also regularly been threatened
and arrested. One of them, who asked for
anonymity, lost his job on government orders
and fears arrest for “revealing information
abroad with the aim of overthrowing the gov-
ernment” for having given interviews to foreign
media.

Since August 20086, eight people have been ar-
rested and sentenced because of their online
posts, given Vietnam second place on the
podium of online repression, after China. One
of them, Huyhn Nguyen Dao, was released on
15 February 2009 after serving a two-and-a-
half-year sentence for “propaganda against the
regime”. He has said that challenging rules im-
posed by the Hanoi Communist regime has
been pursued above all on the Internet. On his
release, he told Reporters Without Borders
about his concerns about cyber-dissidents of
“bloc 8406”, who began a hunger strike on 19
February 2009 in protest at the prison condi-
tions.

Founded in April 2006, “Bloc 8406” is a pro-
democracy movement that launched an online
petition in 2006 calling for government reforms.
In October, the foreign ministry spokesman
called this group “illegal” and the security serv-
ices have relentlessly gone after its main
movers. In May 2007, six of its members were
arrested for “propaganda hostile to the govern-
ment” because of remarks on the Web. Huynh
Nguyen Dao, Le Nguyen Sang and Nguyen
Bac Truyen were sentenced to three, four and
two and a half years in prison and lawyers
Nguyen Van Dai and Le Thi Cong Nhan, to
four and three years. Tran Quoc Hien, aged
42, spokesman for the United Workers-Farm-
ers Organisation (UWFQO), was sentenced to
five years in prison at the end of a four-hour
trial. It was the worst crackdown in the country
since 2002.

More information :

http://clbnbtd.com/ : news website of the “free
journalists’ club” founded by cyber-dissident
Dieu Cay (in Viethnamese).
http://english.viethamnet.vn
(English).
http://www.bkav.com.vn : website of the Bach
Koa Centre, the origin of the country’s most
used anti-virus software (Vietnamese).
http://www.rfa.org/english/vietnamese : Radio
Free Asia, Viethnamese section.

official daily

28



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Australia

A draft law has been under discussion since
2006 that would force all service providers to fil-
ter private Internet connections in each home to
remove all “inappropriate” content, in the name
of the struggle against child pornography,
defamation and authorship rights. Communica-
tions Minister, Stephen Conroy,
confirmed in January 2008 that
the law was still planned and that
service providers would have to
carry out tests before the end of
June 2009. However, several )
points remain unclear as to how

the law would be applied. The

law does not say who would de-

cide that websites were “inappropriate”. It will
not be users who will draw attention to content
to be banned. This list is to remain secret. Nei-
ther does the law say how the lists will be drawn
up of the websites to be blocked, that remain
secret, or how a website could be taken off or
added to this list.

P

The draft law was proposed against a back-

ground in which anti-terror legislation already al-

lows serious inroads into confidentiality of

private correspondence. Since 2001, the law

has allowed the Australian Communications and

Media Authority (ACMA) to intercept any suspi-
cious email and to carry out inde-
pendent investigations, including in
the absence of any prior judicial au-
thorisation.

Australia is one of the democracies

operating a strict filtering policy. In

1999, an amendment was put to the

Broadcasting Services Act, creating
the ACMA, responsible for regulating Internet
content. This independent agency has the
power to close websites that are the subject of
complaints by citizens. Even if it cannot purge
the Internet of all “sensitive” content, it can none
the less initiate an investigation into the content
of websites, without judicial permission. To date
authority has blocked 1,300 sites and is target-
ing some 10,000 others.

29



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Bahrain

Bahrain has one of the region’s highest levels of
Internet penetration, alongside Qatar and the
United Arab Emirates. However the struggle
launched by the government against sectarian-
ism has limited access to some websites. The
information ministry, with which
websites have had to register since
2005, on 14 January 2009 ordered
the country’s access providers to
block some political and commer-
cial content, specifying that it alone
had the power to go back on the
decision.

Since then, websites that provide help in getting
round censorship have also been inaccessible.
As aresult, Internet users cannot go on to some
pages on social networking sites such as Face-
book, seen as critical of government policy,
along with 66 other websites dealing with
human rights or politics. The information min-
istry however conceded that some blocking did
result in “technical errors”.

In order to fight censorship, Bahraini bloggers
have devised their own code of ethics, finalised

on 14 August 2008. This code of conduct

should help limit proliferation of incitement to

hatred online. The code says, “We reject all writ-

ing or allusions containing a sectarian message,

incitement to hatred, abuse of freedom of wor-
ship or belief”.

While a new draft law is under dis-
cussion allowing the authorities to
shut down websites without re-
course to the courts, the govern-
ment has decided to strengthen its
policy of holding on to people’s per-
sonal details in the name of national
security. Bahrain’s Telecommunications Regula-
tory Authority (TRA) on 25 February 2009
launched a public charter for Internet regulation.
Aimed at operators authorised to provide Inter-
net, it will define technical methods needed to
“guarantee national security”. Under this char-
ter, and also article 78 of the telecommunica-
tions law, operators must offer “legal and
secure” Internet access. They also have the ob-
ligation to allow “security organs to access the
network for national security reasons”. They
have until 26 March to make any representa-
tions to the authorities.

30



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Belarus

The government said on 2 June 2008 that it
could resort to Chinese expertise to block ac-
cess to foreign websites likely to have a “bad in-
fluence” in Belarus. There is no evidence that
such a filtering system has been put in place for
the time being, but the authorities nevertheless
do censor some opposition and
news websites. The website of
Radio Free Europe/Radio Liberty
came under some of the most se-
rious cyber-attacks since its
founding between 26 April and 5
May 2008. The site promotes “cit-
izen journalism” allowing users to
post their own photos, film and articles.

Head of the website’s Belarus service, Alexan-
der Lukashuk, said the attack was the result of
its live coverage from Minsk of the 22nd anniver-
sary of the Chernobyl nuclear disaster, one of
the major annual demonstrations. Human rights
websites Charter 97 and Bieloruskii partisan

have also been the target of similar attacks of
unknown origin.

From 10 February 2007, a decree adopted by
the Council of Ministers has made Internet sur-
veillance legal, forcing owners of cybercafés and
computer clubs to denounce to po-
lice Internet users who go on to “sen-
sitive” sites. It also forces them to
register the browsing history on their
computers over the previous 12
months, and to keep the information
available for the security forces and
the KGB.

Further, President Alexander Lukashenko
signed a new press law at the beginning of Au-
gust that obliges media to comply with a new
registration procedure. It will allow stricter state
control of online publications and make it easier
for the authorities to close media down.

31



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Eritrea

Eritrea is one of the most recent countries to
have connected to the Internet, which it did in
2000. Since then, 42 cybercafés have opened
there, almost all in the capital Asmara and the
port city of Massawa.

The company EriTel, which owns

the network infrastructure in the

country, works in direct co-opera-

tion with the ministries of informa-

tion and national development.

There are four access providers, li-

censed by the information min-

istry, who must all use EriTel,

which rents them their band width. From then
on, surveillance of the network becomes easy,
all the more so since online services such as
Skype are inaccessible in Eritrea. The two offi-
cial sites, Shabait.com and Shaebia.com, be-
longing respectively to the information ministry
and to the sole political party, The Popular Front
for Democracy and Justice (PFDJ), put out the
regime’s ultra-nationalist propaganda.

The Eritrean government is known to block or to
attempt to block numbers of foreign-hosted
websites, which is an indication of the size of
the expatriate community. Webmasters, who are
the technical managers of the websites, are
sometimes harassed by the authorities.

Eritrea is one of the most closed
countries in terms of news. Inde-
pendent media have been removed
from the landscape. The Internet
penetration rate is extremely low,
with less than 2% of the population
going online. However, despite the
connection problems, Eritreans can
receive news through the Internet.
Security forces are however present around the
cybercafés, as they are everywhere in the city,
and have stepped up surveillance of the move-
ments and activities of Internet users. Three of
them were arrested in Asmara on 26 December
2008.

32



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Internet Ennemies

Malaysia

During his annual address to Parliament on 17
February, King Tuanku Mizan Zainal Abidin
voiced his anxiety about blogs which he called
“sources of confusion for citizens”.
He also called on bloggers to
adopt an “ethical” and “more re-
sponsible” approach online.

The country stepped up repression
by applying the Internal Security
Act (ISA), that provides for deten-
tion without trial for two years (Ar-
ticle. 8), a sanction that is indefinitely renewable.
Renowned blogger Raja Petra Kamaruddin,
nicknamed “RPK”, was a victim of this judicial
hounding over articles on his website, Malaysia
Today (http://mt.m2day.org/2008/). He is cur-
rently under threat of the application of Article 8
of the ISA, on the personal orders of interior
minister,

)

Syed Hamid Albar, who considers him “a threat

to national security”. RPK has already been im-

prisoned in 2008. This pressure is one of the
means of intimidating critical voices
that oppose the government and
which it is not known how long it will
remain in force.

The country has a long tradition of
keeping the media under control.
The network is not censored but
bloggers are monitored. Almost
63% of the population is connected to the In-
ternet and an “inappropriate” use of the Internet
can be grounds for arrest. This happened to the
lawyer, P. Uthayakumar, who has been held
since 13 December 2007 in the Kamunting cen-
tre for posting a letter addressed to the British
government condemning ill-treatment of the
Hindu minority in Malaysian prisons.

33



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

South Korea

Unlike North Korea, South Korea has a highly
developed Internet sector with 76.1% of South
Koreans using the network. In the light of this
success, the government resorts to dispropor-
tionate means of regulation. A blogger nick-
named Minerva was arrested on 7

January 2009 for affecting “finan-

cial exchanges on the market” as

well as “the credibility of the na-

tion” because of articles he

posted on discussion forum

Daum, one of the biggest portals

in the country. One of his predic-

tions was the collapse of Lehman

Brothers and the fall of the currency, the won.
This “president of the economy on the Internet”
was charged with “spreading false information”
and faces up to five years in prison and a fine of
50 million won (27,000 euros).

The “spreading of false information” is a phe-
nomenon that exercises the authorities. Two
South Korean celebrities committed suicide in
2007 after rumours about them circulated on-
line. That same year, police recorded 10,000
cases of defamation online, against
3,600 in 2004. Kyong-won Na, a
deputy in the Grand National Party
(GNP) then proposed that blogs and
websites offering discussion forums
that had more than 300,000 hits a day
should clearly identify people posting
messages, asking them their names
and social security numbers. This
project which is still being studied, also seeks
to limit the registration capacity of these portals
to 100,000. Since October 2008, nearly 1,000
police officers have had the responsibility of in-
specting the content of chat-rooms and online
forums. The largest access portals, Daum and
Naver, have decided to get together to resist
government attempts to limit criticism.

34



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Sri Lanka

Since the escalation of fighting in the country at
the end of 2008, news posted online has in-
creasingly become the target of restrictions.
The website of Human Rights
Watch is regularly inaccessible,
which has given rise to a general
fear of Internet censorship, which
until now principally hit websites
seen as pro-Tamil Tigers. The de- )
fence ministry released a report on

11 December 2008, on its website,

defence.lk, in which it called re-

ports on the Sinhala service of the BBC World
Service “diabolical lies”. The BBC journalists
are accused of being accomplices in Tamil
Tiger propaganda, when they raise the plight
of civilians living in combat zones.

The news website Lankadissent chose to
cease operating on 10 January 2009 for fear of

w

becoming the target of reprisals. The highly
critical publication employed journalists who
had lost their jobs after the closure of the
newspaper Mawbima, under offi-
cial pressure. The experience of
the website TamilNet served as an
example. In 2005, the website’s
editor Dharmeratnam Sivaram
“Taraki” was murdered because
his coverage of the political and
military situation was seen as hos-
tile by the government. His killers
have not been found and the site is blocked in-
side the country. The editor of the site E-tha-
lay.org (http://www.ethalaya.org), Kumudu
Champika Jayawardana, was the target of an
ambush in 2007 after he became the target for
pro-government militia because of articles
posted online.

35



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Thailand

As the end of King Bumibol Adulyadej’s reign
approaches, the monarchy has become an ever
more sensitive issue. At the start of January
2009, the information and communications min-
ister announced that the government was going
to invest 500 million baht (1.1 million euros) to
put in place a national filtering sys-
tem to block websites hosted
abroad that could damage the
monarchy. Since December 2008,
the ministry has decided to step
up the fight against the crime of .
lese majeste online. More than

4,000 websites have been

blocked since the start of 2009.

However, official sources say that only 4,800
pages have been blocked for this reason since
March 2008.

Under the Cyber Crime Act, adopted in 2007,
police can seize computer equipment of people
suspected of sending message containing in-
sulting or pornographic content. The crime of
lese-majeste did not appear in this law. But at
the start of 2009, an amendment was added
providing for prison sentences for anyone sus-
pected of the crime of lese-majeste so as to in-
crease sentences in cases of “defamation”,
“insult” or “threat to the monarchy”.

Almost a score of people are currently facing
charges of this crime because of their articles

)

posted online. Internet user Suwicha Thakor
was arrested on 14 January 2009 by the Depart-
ment of Special Investigation (DSI), while he was
visiting friends in the country. The IP address of
his computer indicated that his home corre-
sponded to the place from which comments
about the king and his entourage had been
posted. He is being held at the Klong
Prem prison, even though he denies
charges of the “crime of lese-ma-
jeste” against him. Two bail applica-
tions have been denied.

Blogger Praya Pichai spent two

weeks in custody, facing proceed-
ings under Article 14 for “defamation” and
“damaging national security” at the end of Au-
gust 2007 for making comments considered
“critical of the monarchy” in an article posted on
his blog (http://www.prachathai.com). The Thai
authorities dropped charges against him for lack
of proof. However, Praya Pichai has been put
under surveillance for ten years and faces prison
if he publishes any further comments about the
monarchy.

The crime of lese-majese is punishable by 3 to
15 years in prison and any Thai citizen can ask
for the opening of an investigation if he suspects
one of his fellow citizens to be guilty of it.

36



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

United Arab Emirates

The United Arab Emirates is one of the best
connected countries in the region, alongside
Bahrain and Qatar.

The government generally blocks content that
“harms Islam”. Pornography,
gambling and homosexuality are
taboo subjects on the Internet, but
it is not unusual to find websites
made inaccessible for political
reasons. Criticism of the govern-
ment is also a very sensitive issue.
The appeal court in Ras al
Khaimah on 20 January 2008
quashed all charges against the owner of the
website www.majan.net, Muhammad Rashed
Shehhi, who was sued for “defamation” over an
“offensive” comment posted on his site by an
Internet user. Muhammad Rashed Shehhi had
been sentenced on 8 August 2007 to one year in
prison and a fine equivalent to 15,000 euros.
During his appeal hearing in October, the pros-
ecutor had called for a five-month prison sen-
tence against him.

W

The Telecommunications Regulatory Authority
(TRA) has called on the national telecommuni-
cations company, Etisalat, to block access to all
websites with an Israeli domain name (.il). But
not all pro-Israel sites are censored. The

Jerusalem Post (www.jpost.com) is,

for example, accessible.

Social networking sites are also tar-
geted for censorship, such as Hi5,
Facebook, Friendster, and all those
websites that host dating services
such as Yahoo! Personals and
Match.com.

Some websites are inaccessible because of
Saudi Arabian censorship since the two coun-
tries share an information channel. Since the
start of 2008, the Saudi communications author-
ity has ordered the closure of some websites
because of their content dealing with religious
affairs or morals. The website on blog hosting
and design Onix.com has been inaccessible
since December. The blog of Eve, a Saudi
woman who cover the rights of women and re-
ligious affairs in the country, has suffered the
same fate.

37



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Yemen

New is very tightly controlled by the information
ministry, which in addition to monitoring the In-
ternet, bans several mobile phone news serv-
ices, including those by Nass Mobile or Bela
Qoyod mobile, on the grounds that text mes-
sages cannot be properly con-
trolled. Service providers prevent
some Internet users from getting
access to local news sites. The
website Marebpress realised that
its provider was blocking access to
users with a “dial-up” connection.
Users with ADSL and ISDN sub-
scriptions can get access.

TeleYemen (Y.Net), one of the country’s main
providers, reserves the right to “report to the
competent authorities on any use or attempted
use of Y.Net services breaking the law of the Re-
public of Yemen”. The conditions of use of Y.Net
also explain that “access to applications that
allow transmission of video and audio files [...]
represent an unreasonable use of the Internet
network, that can affects its capacity, and is for
this reason, banned”.

Platforms such as Maktoobblog, Youtube, Face-
book, Orkut, and Twitter, are however accessi-
ble because these rules only apply to websites
hosted within the country. But, since 15 May
2008, some Yemeni news websites have not

Ww

been accessible, such as that of al-Umma (The
Nation), Yemen.net and al Tagheer (The
Change). They have been accused of posting
articles dealing with social unrest and challeng-
ing government policy. Opposition websites
have also been made inaccessible, such as al-
Shoura (http:// www.al-shoura.net)
and forums of the Yemenite Council
(http://www.al-yemen.org) and
Yemen-Sound (http://www.yemen-
sound.com), which are among the
most popular in the country.

The website in support of Egyptian
blogger, Kareem Amer, who has been impris-
oned for more than a year for using his right of
freedom of expression online, has also been in-
accessible 28 January. The same applies to
Yemen.net (http://www.yemenat.net/), after it
posted a Human Rights Watch report and
videos dealing with the plight of Yemeni emi-
grants who became casualties in a fire in Saudi
Arabia.

At the same time, the government blocks ac-
cess to softwa

re designed to get round censorship or “prox-
ies”, thus preventing Internet users from obtain-
ing news. As in Bahrain, Yemen uses the US
filtering software Websense to select news
about the country.

38



REPORTERS

WITHOUT BORDERS

Countries under surveillance

Zimbabwe

Although it is tightly controlled, the Web is not
the first concern of the government ... except
during elections. In August 2008, during the re-
newal of the mandate of President Robert Mu-
gabe, who has been head of state since 1987,
the Zimbabwean government levered its power
over journalists, including by

hacking into their email accounts.

Two months after the presidential
elections, Justin Mutasa, editor of
the publicly-owned newspaper .
group Zimpapers, revealed that he

had authorised the hacking into

his editors’ private emails with the

help of software that decrypts passwords. Six
journalists were from 3 to 15 August subjected
to this heightened surveillance to gauge their
loyalty to the president’s party during the elec-
tion campaign. In May 2008, the editor of the
Zimbabwean Broadcast Corporation (ZBC),
Henry Muradzikwa, was ousted from the com-
pany, along with seven other journalists for not
having sufficiently backed Robert Mugabe and
his ruling Zimbabwe African National Union —
Patriotic Front (ZANU-PF) during the campaign.

»

Moreover, the editor of the magazine Umthun-

ywa, Bhekinkosi Ncube, was suspended from

August to November for publishing a photo of

the leader of the opposition Movement for Dem-

ocratic Change (MDC) of Morgan Tsvangirai,
with the caption “Walile u Tsvangirai”
(Tsvangirai refuses to sign) at a time
when the two parties were discussing
power-sharing after the defeat of
ZANU-PF in 29 March 2008 general
elections.

The government has since 2007

adopted the Interception of Commu-
nication Act that allows the state to intercept
phone calls and email or faxes to “guarantee na-
tional security”. The hacking into private infor-
mation is not however authorised. Justin
Mutasa justified his actions, saying that the “ed-
itorial lines are not set by the group editor but
by the minister of information [...] At the start of
each mandate, the new minister calls on editors
and tells them what he expects. The editors
have to obey”.

39



	Internet enemies.pdf

